Facelift voor bestelautotrio Boxer, Jumper, Ducato

Het bekende trio grote bestelwagens dat Peugeot Citroën en Fiat samen bouwen in Italië gaat met een facelift de tweede helft van dit jaar in.

Zelfs na acht jaar productie is het succes van de bestelautoreeks groot genoeg om het concept in grote lijnen aan te houden. De fabrikanten hebben de nadruk bij de vernieuwde versie gelegd bij kwaliteit. Peugeot komt als eerste met een uitgebreid dossier over de nieuwe bestelauto, waarin te lezen valt dat de toegenomen kwaliteit moet worden gezocht op het gebied van ontwerp, productie, betrouwbaarheid, duurzaamheid en isolatie. Genoemd worden onder meer een verstevigde structuur met een grotere stijfheid, nieuwe, verstevigde geleiders en scharnieren voor schuifdeuren en achterdeuren, een krachtiger remsysteem, nieuwe ophangpunten voor de schokdempers en nieuwe inspuitsystemen op de verschillende 2.2 HDi-motoren.
Het front is bij alle drie de modellen ingrijpend vernieuwd. De brede grille met de grijs metallic sierstrip rondom van de Boxer doet sterk denken aan die van de Peugeot 308. Nieuwe bumpers zorgen voor een betere bescherming rondom, uitsparingen in de voorbumper bieden plaats aan polycarbonaat mistlampen, standaard of optioneel, al naar gelang de uitvoering. Twee rechthoekige uitsparingen daarboven dienen als opstapje om de voorruit gemakkelijker schoon te kunnen maken. Ook het dashboard werd vernieuwd en er is een nieuw aanbod van audiosystemen. De motoren hebben een inhoud van 2,2 liter (110, 130, 150 pk) of 3,0 liter (180 pk). Door de toepassing stopstarttechnologie op de 2.2 HDi 130 en 150, standaard op diverse Combi-modellen, kon het verbruik met 0,5 L/100 km in het stadsverkeer worden teruggedrongen en is de gemiddelde CO2-uitstoot 5 g/km minder bij gecombineerd gebruik.
De Europese markt voor dit type auto is jaarlijks goed voor een half miljoen eenheden. Het segment is heel stabiel, met maar een lichte groei (0,24 %) tussen 2010 en 2013. In deze periode wist de derde generatie Boxer, die sinds 2006 op de markt is, een half procent te groeien en deed vorig jaar zo’n acht procent kan het segment in de totale Europese markt (een groei van 1,3 procent sinds de introductie). De verkoop buiten Europa steeg in dezelfde periode met 35 procent.

Facelift voor bestelautotrio Boxer, Jumper, Ducato - Automobielmanagement.nl

Facelift voor bestelautotrio Boxer, Jumper, Ducato

Het bekende trio grote bestelwagens dat Peugeot Citroën en Fiat samen bouwen in Italië gaat met een facelift de tweede helft van dit jaar in.

Zelfs na acht jaar productie is het succes van de bestelautoreeks groot genoeg om het concept in grote lijnen aan te houden. De fabrikanten hebben de nadruk bij de vernieuwde versie gelegd bij kwaliteit. Peugeot komt als eerste met een uitgebreid dossier over de nieuwe bestelauto, waarin te lezen valt dat de toegenomen kwaliteit moet worden gezocht op het gebied van ontwerp, productie, betrouwbaarheid, duurzaamheid en isolatie. Genoemd worden onder meer een verstevigde structuur met een grotere stijfheid, nieuwe, verstevigde geleiders en scharnieren voor schuifdeuren en achterdeuren, een krachtiger remsysteem, nieuwe ophangpunten voor de schokdempers en nieuwe inspuitsystemen op de verschillende 2.2 HDi-motoren.
Het front is bij alle drie de modellen ingrijpend vernieuwd. De brede grille met de grijs metallic sierstrip rondom van de Boxer doet sterk denken aan die van de Peugeot 308. Nieuwe bumpers zorgen voor een betere bescherming rondom, uitsparingen in de voorbumper bieden plaats aan polycarbonaat mistlampen, standaard of optioneel, al naar gelang de uitvoering. Twee rechthoekige uitsparingen daarboven dienen als opstapje om de voorruit gemakkelijker schoon te kunnen maken. Ook het dashboard werd vernieuwd en er is een nieuw aanbod van audiosystemen. De motoren hebben een inhoud van 2,2 liter (110, 130, 150 pk) of 3,0 liter (180 pk). Door de toepassing stopstarttechnologie op de 2.2 HDi 130 en 150, standaard op diverse Combi-modellen, kon het verbruik met 0,5 L/100 km in het stadsverkeer worden teruggedrongen en is de gemiddelde CO2-uitstoot 5 g/km minder bij gecombineerd gebruik.
De Europese markt voor dit type auto is jaarlijks goed voor een half miljoen eenheden. Het segment is heel stabiel, met maar een lichte groei (0,24 %) tussen 2010 en 2013. In deze periode wist de derde generatie Boxer, die sinds 2006 op de markt is, een half procent te groeien en deed vorig jaar zo’n acht procent kan het segment in de totale Europese markt (een groei van 1,3 procent sinds de introductie). De verkoop buiten Europa steeg in dezelfde periode met 35 procent.