Het model is op de IAA gepresenteerd, als slimme manier om het publiek alvast aan de belangrijkste detailwijzigingen van de populaire bestelauto te laten wennen. In het persbericht rept VW over ‘de Transporter van de toekomst’, met onder meer ‘een compleet nieuw vormgegeven voorzijde’. De concept car is nog overduidelijk een Transporter om te zien maar heeft een design waarbij de lijnen veel scherper zijn getrokken dan bij de huidige versie. De auto heeft volgens Volkswagen een dubbele cabine, maar slechts één portier aan beide zijden, wat de instap naar achterin waarschijnlijk best uitdagend maakt. Hij heeft permanente vierwielaandrijving met een mechanisch sperdifferentieel achter en 30 mm extra bodemvrijheid. Het dashboard lijkt qua vorm en functie op die van eerdere versies van de Transporter, aldus Volkswagen. Een opmerkelijk extraatje aan boord is de espressomachine.

Eckhard Scholz, directievoorzitter van Volkswagen Nutzfahrzeuge AG, zei tijdens de wereldpremière op de IAA: "De Tristar bewijst dat wij nog altijd het referentiekader in de markt zijn. De auto verenigt vandaag en morgen: ter gelegenheid van de dertigste verjaardag van de eerste Syncro conceptauto is de Tristar een staalkaart van de kennis en ervaring van Volkswagen Bedrijfswagens met vierwielaandrijving en demonstreert de auto de mogelijkheden voor de toekomst."