Lada Niva is weer terug

De Lada Niva is, op een aantal oude uitzonderingen na, al tijden uit het straatbeeld verdwenen. De Russische fabrikant heeft er de laatste jaren wel meer dan een miljoen gemaakt maar die gingen alleen naar de binnenlandse markt. Twee Britse auto-handelaren zijn nu echter weer begonnen met het invoeren van nieuwe Niva’s.

Volgens hen gaat het daarbij met een prijskaartje van 13 duizend pond ofwel ongeveer 16 duizend euro om één van de goedkoopste 4×4’s die momenteel te krijgen is. Eén van de importeurs, Mark Key, zegt dat hij de auto’s ook in andere West-Europese landen kan leveren. Voor klanten daar is een voordeel dat het stuur links zit, iets wat voor Britten wat moeilijker is – maar niet onoverkomelijk. De Lada Niva is volgens de Britse handelaren vooral geschikt voor het wat zwaardere plattelandswerk. Een voordeel is wel dat de onderdelen meestal niet al te duur zijn. Als je er bijvoorbeeld een buitenspiegel af rijdt, dan kan je voor een paar tientjes een nieuwe krijgen omdat die niet van binnenuit verstelbaar is en er dus geen ingewikkelde bedrading nodig is.

Lada Niva is weer terug - Automobielmanagement.nl

Lada Niva is weer terug

De Lada Niva is, op een aantal oude uitzonderingen na, al tijden uit het straatbeeld verdwenen. De Russische fabrikant heeft er de laatste jaren wel meer dan een miljoen gemaakt maar die gingen alleen naar de binnenlandse markt. Twee Britse auto-handelaren zijn nu echter weer begonnen met het invoeren van nieuwe Niva’s.

Volgens hen gaat het daarbij met een prijskaartje van 13 duizend pond ofwel ongeveer 16 duizend euro om één van de goedkoopste 4×4’s die momenteel te krijgen is. Eén van de importeurs, Mark Key, zegt dat hij de auto’s ook in andere West-Europese landen kan leveren. Voor klanten daar is een voordeel dat het stuur links zit, iets wat voor Britten wat moeilijker is – maar niet onoverkomelijk. De Lada Niva is volgens de Britse handelaren vooral geschikt voor het wat zwaardere plattelandswerk. Een voordeel is wel dat de onderdelen meestal niet al te duur zijn. Als je er bijvoorbeeld een buitenspiegel af rijdt, dan kan je voor een paar tientjes een nieuwe krijgen omdat die niet van binnenuit verstelbaar is en er dus geen ingewikkelde bedrading nodig is.