Dat is twee miljard euro meer dan tot nu toe was opgenomen in de meerjarenplannen. Rond de zeventien miljard gaat naar de ontwikkeling van nieuwe modellen. Waarbij het de bedoeling is het aantal verschillende auto’s de komende vijf jaar op te voeren van vijftig naar zestig. Nadruk zal daarbij liggen op nieuwe producten in het C- en D-segment. Tevens is Audi voornemens de Q-familie verder uit te breiden, bijvoorbeeld met de Audi Q1, waarvan de productie in 2016 in Ingolstadt start. De helft van het investeringsgeld zal besteed worden in Duitsland zelf.

‘’Wij gaan flink investeren in innovatie op het gebied van elektrisch rijden, de toepassing van consumentenelektronica en lichtgewicht constructies”, aldus topman Rupert Stadler. Zijn doel is en blijft om met de aangekondigde investeringen van Audi het best verkochte luxe automerk ter wereld te maken. Die eer komt nu nog concurrent BMW toe. Het verschil tussen de beide Duitse fabrikanten wordt echter steeds kleiner. In de eerste zes maanden van dit jaar verkocht BMW 42.600 auto’s meer dan Audi, maar in dezelfde periode in 2013 was dat verschil nog 54.600. Als onderdeel van de VW Group levert Audi veertig procent van de operationele winst van de Duitse autogigant.