De auto’s zijn gebouwd in de periode tussen 1987 en 1994 en staan op de nominatie te worden vervangen, wat bij 180 duizend stuks een order betekent van 6,3 miljard dollar. Het Amerikaanse postbedrijf maakte vorige zomer bekend dat het aan reparatie en onderhoud van toen 142 duizend LLV’s maar liefst 452 miljoen dollar kwijt was, wat neerkomt op ruim drieduizend dollar per stuk. Dat is nog maar een deel van het verhaal want met een geschat benzineverbruik van een liter op 4,5 kilometer moeten de brandstofkosten, ondanks de lage Amerikaanse prijzen, gigantisch zijn.


Uitlaat aan bestuurderszijde

Grumman, een vliegtuigfabrikant die thans onderdeel is van Northrop, mag geprezen worden om het feit dat het daadwerkelijk voertuigen met een lang leven heeft gebouwd. Er is alleen de fout gemaakt dat de wagens tussentijds niet zijn gemoderniseerd. Aan het comfort voor de gebruikers is destijds nauwelijks gedacht. Airconditioning is niet aanwezig en een handige moderne voorziening zoals een achteruitrijcamera (die schade kan voorkomen) is voor de rijdende postbodes een utopie. Een van hen bekritiseert de ontwerpers van de LLV, omdat zij de uitlaat aan dezelfde kant van de auto hebben gemonteerd als waar de postbodes in- en uitstappen. Gevolg: veel kapotte uitlaten omdat deze tegen de stoeprand schuren, terwijl de postbezorgers telkens bij het uitstappen een hap uitlaatgas inademen.

 

Schuifdeur rechts

Amerikaanse media berichten dat een contract met de overheid gewoonlijk niet lucratief is. Niettemin leveren de enorme aantallen postauto’s die met de order gemoeid zijn een begerenswaardig contract op. Voor de postdienst is een standaard bestelauto waarschijnlijk niet goed genoeg want in de LLV zit de bestuurder rechts in de auto zodat hij zonder uit te stappen de brievenbussen langs de kant van de weg kan bevoorraden. Mocht hij toch in- en uitstappen, dat gaat dat via een schuifdeur die uiteraard op geen enkele gewone bestelauto wordt geleverd. Het postbedrijf spreekt nog in algemene bewoordingen van een Next Generation Delivery Vehicle, die mogelijk interessant kan zijn voor bestelautomerken die in de VS actief zijn, zoals Ford, Mercedes-Benz, RAM (Fiat Chrysler Automobiles) en Nissan.  (bron: caranddriver.com, autonews.com)