Transportbedrijven profiteren van een lager brandstofgebruik en verbeterde (chauffeurs) productiviteit. Terwijl de samenleving profiteert van minder ongevallen, veiliger verkeer, minder drukke wegen, en een verminderde uitstoot van kooldioxide.

In een whitepaper legt TNO uit wat platooning is, welke voordelen het brengt voor welke partijen in de keten en hoe de roadmap eruit ziet voor de inzet van platooning op de Nederlandse en Europese wegen.

Ontwikkelingen in de onderliggende Cooperative Adaptive Cruise Control (CACC) technologie lopen al jaren, maar het op grote schaal inzetten van platooning is een systeem-brede innovatie-uitdaging. Dat vraagt om een gezamenlijke aanpak van alle belanghebbenden in onze samenleving.

Op dit moment is het politieke en economische klimaat positief voor een brede inzet van platooning nu de eerste wetswijzigingen zijn voorgesteld om tests met zelfrijdende trucks mogelijk te maken op de Nederlandse wegen. TNO adviseert om voor deze systeem brede innovatie een Shared Research Programme vast te stellen op basis van open innovatie. In zo’n programma werken partijen gezamenlijk aan de commerciële implementatie van het platooning concept voor twee trucks in 2020; veilig, betrouwbaar en efficiënt.

Download hier de PDF van de whitepaper.