Concept V-ision e mogelijk opmaat hybride bestelauto

Door de aandrijflijn van de hybride C-Klasse in een V-Klasse te monteren, creëerde Mercedes-Benz het concept voor een mega-mpv met een uitstoot van 71 g/km. Omdat dat de V-Klasse dezelfde layout heeft als de Vito, roept dit de vraag op of een hybride bestelwagen op deze basis potentie heeft.

Een lage uitstoot is in Nederland relevant voor de bijtelling, maar zegt nauwelijks iets over het te verwachten praktijkverbruik van een auto. De Concept V-ision e wordt weliswaar een gemiddelde van 3,0 L/100 km toegedicht, in de praktijk (mocht deze concept car ooit realiteit worden) hoeft niemand van een volumineuze, benzine-elektrische hybride wonderen te verwachten. De fabrikant pocht nadrukkelijk met de extreme prestaties van deze creatie. Het gaat over 333 pk, 600 Nm, de acceleratie naar 100 km/u in 6,1 seconden en de topsnelheid van 206 km/u.

50 km elektrisch

Het beloofde brandstofverbruik van 1 op 33,3 volgens de NEDC-cyclus wordt bereikt doordat de auto tot 50 kilometer in de geheel elektrische modus kan rijden, met een maximum snelheid van 80 km/u. "Dat betekent dat korte dagtrips naar en van het werk bijvoorbeeld compleet emissievrij kunnen zijn en dat zorgt voor enorme milieuvoordelen, in het bijzonder in de stad", aldus Mercedes. Hoewel een ‘elektrische’ actieradius in de praktijk vaak tegenvalt, is het hybride concept toch interessant voor ondernemers die met hun bestelauto’s bijvoorbeeld in of door milieuzones moeten rijden. Het is immers een hybride, waarvan de benzinemotor altijd beschikbaar is. Door op weg naar een milieuzone voor de E-Save-modus te kiezen, wordt de stroomvoorraad in de accu’s op peil gehouden en kan de bestuurder later emissieloos een stadscentrum binnenrijden.

Accupakket in laadruimte

Een nadeel van het concept is dat de accu’s niet onder de laadvloer zijn gemonteerd, maar achterin de laadruimte. Daar is nu een flinke verhoging aanwezig, die doet denken aan de motorafdekking achterin de luchtgekoelde Volkswagens van weleer. "Vanwege de ruimtelijkheid van de V?Klasse heeft de batterij slechts een miniem effect op het laadvolume en de veelzijdigheid van het interieur van het voertuig", meldt Mercedes. Een uitleg waar je vooralsnog niets voor koopt wanneer je een pallet achterin de Vito e wilt schuiven.

Concept V-ision e mogelijk opmaat hybride bestelauto - Automobielmanagement.nl

Concept V-ision e mogelijk opmaat hybride bestelauto

Door de aandrijflijn van de hybride C-Klasse in een V-Klasse te monteren, creëerde Mercedes-Benz het concept voor een mega-mpv met een uitstoot van 71 g/km. Omdat dat de V-Klasse dezelfde layout heeft als de Vito, roept dit de vraag op of een hybride bestelwagen op deze basis potentie heeft.

Een lage uitstoot is in Nederland relevant voor de bijtelling, maar zegt nauwelijks iets over het te verwachten praktijkverbruik van een auto. De Concept V-ision e wordt weliswaar een gemiddelde van 3,0 L/100 km toegedicht, in de praktijk (mocht deze concept car ooit realiteit worden) hoeft niemand van een volumineuze, benzine-elektrische hybride wonderen te verwachten. De fabrikant pocht nadrukkelijk met de extreme prestaties van deze creatie. Het gaat over 333 pk, 600 Nm, de acceleratie naar 100 km/u in 6,1 seconden en de topsnelheid van 206 km/u.

50 km elektrisch

Het beloofde brandstofverbruik van 1 op 33,3 volgens de NEDC-cyclus wordt bereikt doordat de auto tot 50 kilometer in de geheel elektrische modus kan rijden, met een maximum snelheid van 80 km/u. "Dat betekent dat korte dagtrips naar en van het werk bijvoorbeeld compleet emissievrij kunnen zijn en dat zorgt voor enorme milieuvoordelen, in het bijzonder in de stad", aldus Mercedes. Hoewel een ‘elektrische’ actieradius in de praktijk vaak tegenvalt, is het hybride concept toch interessant voor ondernemers die met hun bestelauto’s bijvoorbeeld in of door milieuzones moeten rijden. Het is immers een hybride, waarvan de benzinemotor altijd beschikbaar is. Door op weg naar een milieuzone voor de E-Save-modus te kiezen, wordt de stroomvoorraad in de accu’s op peil gehouden en kan de bestuurder later emissieloos een stadscentrum binnenrijden.

Accupakket in laadruimte

Een nadeel van het concept is dat de accu’s niet onder de laadvloer zijn gemonteerd, maar achterin de laadruimte. Daar is nu een flinke verhoging aanwezig, die doet denken aan de motorafdekking achterin de luchtgekoelde Volkswagens van weleer. "Vanwege de ruimtelijkheid van de V?Klasse heeft de batterij slechts een miniem effect op het laadvolume en de veelzijdigheid van het interieur van het voertuig", meldt Mercedes. Een uitleg waar je vooralsnog niets voor koopt wanneer je een pallet achterin de Vito e wilt schuiven.