Nieuwe pick-up voor Mercedes-Benz, Nissan en Renault

De samenwerking tussen Daimler en Renault-Nissan, die deze week vijf jaar bestaat, wordt verder verdiept doordat Nissan en Daimler samen een 1-tons pick-up gaan ontwikkelen. Mercedes gaat het model onder eigen naam verkopen, reden waarom Daimler-topman Dieter Zetsche het over ‘de eerste pick-up van een premiummerk’ heeft.

De topmannen Dieter Zetsche en Carlos Ghosn zijn zeer positief over de samenwerking tussen de autoconcerns tot nu toe. Aanvankelijk beoogde de samenwerking drie projecten voor de Europese markt; inmiddels beslaat het echter al dertien projecten op diverse continenten. Zetsche zegt dat er nog zeer veel nieuwe ideeën worden uitgewerkt, terwijl Ghosn laat weten dat de samenwerking tot de meest succesvolle in de auto-industrie behoort. "Alle partners werken aan schaalvergroting, terwijl de identiteit van de drie merken behouden blijft."

Nissan-basis

Nissan en Daimler gaan de nieuwe pick-up gezamenlijk ontwikkelen op basis van de medio vorig jaar geïntroduceerde Nissan NP300 Navara. Daimler gaat wel deels zijn eigen weg en zal het model de technische en stilistische eigenschappen geven die bij de Mercedes-merkwaarden aansluiten. De pick-up krijgt een dubbele cabine en moet zowel zakelijke als particuliere klanten gaan aanspreken. De belangrijkste afzetmarkten zijn Europa, Australië, Zuid-Afrika en Zuid-Amerika. Dieter Zetsche: "Onze samenwerking met Renault-Nissan geeft ons een voorsprong in de wereldwijde markt van 1-tons pick-ups. Dankzij de expertise van Nissan kunnen we al heel snel en tegen veel lagere kosten met een aanbieding in dit segment komen dan wanneer wij alles zelf hadden moeten doen."

Renault 0,5 en 1-tons pick-ups

Nissan en Renault zijn al bezig met de ontwikkeling van een 1-tons pick-up voor Renault, die ook de NP300 van Nissan als basis heeft. Dit nieuwe model gaat begin volgend jaar in Mexico in productie. De beurt is echter eerst aan een 0,5-tons pick-up voor Renault, die nog dit jaar wordt verwacht. De productiestart wordt pas aan het einde van dit decennium verwacht. Barcelona gaat 120 duizend voertuigen per jaar bouwen, Cordoba nog eens 70 duizend stuks. Carlos Ghosn: "De komst van de nieuwe pick-up betekent een betere concurrentiepositie voor de Renault-fabriek in Cordoba, Argentinië en een stabielere toekomst voor de Nissan-fabriek in Barcelona, doordat er daar beter gebruik kan worden gemaakt van de bestaande productiecapaciteit. Het project levert Nissan mogelijkheden op om met het nieuwe model de Argentijnse markt te betreden, terwijl het model voor Renault zelfs een geheel nieuw marktsegment aanboort."

 

Nieuwe pick-up voor Mercedes-Benz, Nissan en Renault - Automobielmanagement.nl

Nieuwe pick-up voor Mercedes-Benz, Nissan en Renault

De samenwerking tussen Daimler en Renault-Nissan, die deze week vijf jaar bestaat, wordt verder verdiept doordat Nissan en Daimler samen een 1-tons pick-up gaan ontwikkelen. Mercedes gaat het model onder eigen naam verkopen, reden waarom Daimler-topman Dieter Zetsche het over ‘de eerste pick-up van een premiummerk’ heeft.

De topmannen Dieter Zetsche en Carlos Ghosn zijn zeer positief over de samenwerking tussen de autoconcerns tot nu toe. Aanvankelijk beoogde de samenwerking drie projecten voor de Europese markt; inmiddels beslaat het echter al dertien projecten op diverse continenten. Zetsche zegt dat er nog zeer veel nieuwe ideeën worden uitgewerkt, terwijl Ghosn laat weten dat de samenwerking tot de meest succesvolle in de auto-industrie behoort. "Alle partners werken aan schaalvergroting, terwijl de identiteit van de drie merken behouden blijft."

Nissan-basis

Nissan en Daimler gaan de nieuwe pick-up gezamenlijk ontwikkelen op basis van de medio vorig jaar geïntroduceerde Nissan NP300 Navara. Daimler gaat wel deels zijn eigen weg en zal het model de technische en stilistische eigenschappen geven die bij de Mercedes-merkwaarden aansluiten. De pick-up krijgt een dubbele cabine en moet zowel zakelijke als particuliere klanten gaan aanspreken. De belangrijkste afzetmarkten zijn Europa, Australië, Zuid-Afrika en Zuid-Amerika. Dieter Zetsche: "Onze samenwerking met Renault-Nissan geeft ons een voorsprong in de wereldwijde markt van 1-tons pick-ups. Dankzij de expertise van Nissan kunnen we al heel snel en tegen veel lagere kosten met een aanbieding in dit segment komen dan wanneer wij alles zelf hadden moeten doen."

Renault 0,5 en 1-tons pick-ups

Nissan en Renault zijn al bezig met de ontwikkeling van een 1-tons pick-up voor Renault, die ook de NP300 van Nissan als basis heeft. Dit nieuwe model gaat begin volgend jaar in Mexico in productie. De beurt is echter eerst aan een 0,5-tons pick-up voor Renault, die nog dit jaar wordt verwacht. De productiestart wordt pas aan het einde van dit decennium verwacht. Barcelona gaat 120 duizend voertuigen per jaar bouwen, Cordoba nog eens 70 duizend stuks. Carlos Ghosn: "De komst van de nieuwe pick-up betekent een betere concurrentiepositie voor de Renault-fabriek in Cordoba, Argentinië en een stabielere toekomst voor de Nissan-fabriek in Barcelona, doordat er daar beter gebruik kan worden gemaakt van de bestaande productiecapaciteit. Het project levert Nissan mogelijkheden op om met het nieuwe model de Argentijnse markt te betreden, terwijl het model voor Renault zelfs een geheel nieuw marktsegment aanboort."