Nederland lijkt in trek te zijn als locatie voor internationale persintroducties. Zo werden de Opel Vivaro en Renault Trafic vorig jaar statisch onthuld in Amsterdam en kon de pers in het recente verleden onder meer met de Citroën C4 Cactus en Volkswagen Golf BlueMotion op Nederlandse bodem hun eerste kilometers maken. Mercedes-Benz gebruikte het momentum van de BedrijfsautoRAI 2012 om aan de vooravond de Citan te presenteren, net zoals Volkswagen dat vorige week deed met zesde Transporter-generatie, maar dan aan de vooravond van de persdag van de AutoRAI. Pon-woordvoerder Ralf Dennissen zegt dat er dit jaar nog meer dynamische introducties van Volkswagen in Nederland zullen plaatsvinden, zoals die van de Passat GTE. De importeur heeft daar niet extreem veel meer werk aan, zegt hij, maar dient wel zaken te regelen zoals een dealerbedrijf waar de demonstratievoertuigen gedurende de introductieperiode kunnen worden onderhouden.

Eer voor Ben Pon

De presentatie van de nieuwe Transporter vindt niet zomaar plaats in Amsterdam, zo maakte een storyteller de toehoorders duidelijk. Aan de hand van knappe animaties en een wat kinderachtig tweegesprek met een oermodel uit 1950 ("Ich heiße Sofie"), waarvan de koplampen oplichtten met het tempo waarmee zij ‘sprak’, werd duidelijk gemaakt dat de gekozen locatie een eerbetoon is aan Ben Pon. Hij was het immers die het idee voor een bestelwagen op Kever-basis kreeg toen hij in de fabriek de vermaarde Plattenwagen zag rondtuffen. Dat in de presentatie de verkeerde foto bij dit thema werd getoond, is een onbegrijpelijke misser.

Generation SIX

Na een vrolijk defilé van schitterende museumstukken, die 65 jaar VW Transporter in beeld brachten, was eindelijk de beurt aan de nieuwe versie. Verbazing alom: de T6 lijkt bedrieglijk veel op huidige T5. Voor- en achterzijde zijn aardig gemoderniseerd; de dagrijverlichting zorgt nog voor het duidelijkste visuele onderscheid met de T5. Van binnen is er duidelijk meer veranderd, daar zien we een nieuw dashboard, terwijl er onderhuids nog het meeste is gewijzigd. Directieleden Eckhard Scholz (bestuursvoorzitter) en Hans-Joachim Rothenpieler (ontwikkeling) gaven om beurten uitleg over de nieuweling maar niet voordat zij Fanja Pon, kleindochter van Ben, als speciale gast hadden begroet. Toen zich een klassieke, wit-rode Volkswagen Samba van begin vijftiger jaren op het podium meldde, hengelde de presentatrice naar de bevestiging dat dit een inmiddels peperdure klassieker is. Rothenpieler noemde een waarde van honderd duizend euro en zei dat de auto’s nauwelijks nog te koop zijn. En ook dat collega Scholz zo’n Samba had. "Ja, ich hab’ einer", zei hij terecht trots. Om de historische betekenis van de Samba kracht bij te zetten, kondigden de heren een extra bijzondere Transporter aan, die aansluitend het podium opreed: een in hetzelfde wit-rood gespoten versie van de Multivan (de meest luxueuze personenuitvoering), die luistert naar de naam Generation Six. "Ein emotionales Produkt", aldus Rothenpieler, die zei dat het model daadwerkelijk als zodanig te bestellen zal zijn, in vier verschillende kleurencombinaties en op lichtmetalen wielen in retro-design (van de Volkswagen Beetle).

Gitarren-Rockstar

De afsluiting was in handen van Mark Knopfler, die ondanks zijn eerbiedwaardige leeftijd van 65 jaar bepaald niet uit de mottenballen hoefde te worden gehaald. Nee, de frontman van Dire Straits kwam met zijn nieuwe solo-album Tracker (waarvan de release eind maart was) binnen op de eerste plaats in de Nederlandse én Duitse Album Top 100. Op de avond in Amsterdam deelde de in het Duitse VW-persbericht zo fraai als ‘Gitarren-Rockstar’ omschreven ster samen met zijn band het podium met een handvol Volkswagen bedrijfsauto’s. Een eer en genoegen voor het nietsvermoedende publiek.