Het keuzeproces voor de Bestelauto van het Jaar
Nadat de lijst van bestelauto’s is samengesteld, gaan de in de jury vertegenwoordigde leasemaatschappijen LeasePlan, Athlon Car Lease, Terberg en J&T Autolease (Van Mossel, red) onafhankelijk van elkaar de kilometerkostprijs berekenen van de meest reguliere uitvoering van de auto’s op de lijst. Franzen: "AM berekent van die cijfers de gemiddelden voor alle auto’s. Die gemiddelden wordt achter de desbetreffende bestelauto’s als categorie 1 op de invullijsten voor alle juryleden vermeld, want de kilometerkostprijs is een heel belangrijk criterium voor de uiteindelijke beoordeling. Eigenlijk is het zo dat als de kilometerkostprijs niet goed is, het al héél lastig wordt om te winnen."
Zes beoordelingscategorieën
De beoordeling van de auto’s gaat over zes beoordelingscategorieën. De eerste is de genoemde kilometerkostprijs en daarnaast gaat het over functionaliteit, de kwaliteit van de merkorganisatie, de volledigheid van het productprogramma, het comfort en de veiligheid en de uitstraling van de auto. Franzen "Die criteria zijn niet allemaal even belangrijk en daarom hebben ze een wegingsfactor. De kilometerkostprijs telt voor 25 procent mee, de uitstraling bijvoorbeeld maar voor 7,5 procent." Als alle juryleden hun lijsten hebben ingevuld met rapportcijfers tussen de 1 en de 10, komen de lijsten weer bij AM. De gegevens worden opgeteld van de weging voorzien. De computer telt vervolgens alles op en dan komt er één auto uit die cumulatief de meeste punten heeft. "Die heeft in principe gewonnen. Alleen als er in de uitslag enkele auto’s zijn die qua score héél dicht bij elkaar zijn geëindigd, kan er op de afsluitende juryvergadering nog een stemronde worden gehouden met zogenoemde emotiepunten. Alle juryleden mogen dan nog een beperkt aantal punten verdelen over een lijst van de hoogst geëindigde bestelauto’s. Stel, wij geven als juryleden op dat moment allemaal alle punten aan één en dezelfde auto, kan dat de uitslag nog veranderen. Maar dat is in de geschiedenis niet vaak gebeurd. Meestal wordt de afstand van de winnaar er juist groter door."
Behalve de overall-winnaar heb je per gewichtsklasse een bestelauto die in zijn eigen klasse bovenaan is geëindigd. "Die wint dus ook een beetje. Maar er is maar één totaalwinnaar, dat is de auto die cumulatief over alle beoordelingscategorieën de meeste punten scoort. In theorie hoeft die niet één beoordelingscategorie te winnen, het gaat om de volle breedte."
Beroepseer
Alle juryleden hebben hun eigen specifieke knowhow en hun eigen ervaring waaruit ze tot hun oordeel komen. Ze komen ook uit verschillende disciplines: leasemaatschappijen, grote fleetowners en gespecialiseerde bedrijfsautojournalisten. "We hebben onze eigen beroepseer. We doen als juryleden onze beoordelingen onafhankelijk van elkaar en de procedure wordt door AM strikt gehandhaafd. Uiteindelijk tel je alles op en de auto die cumulatief de meeste punten heeft gekregen, wint. Dan is het ineens simpel. Dat kan zijn dat een auto op een paar gebieden echt uitblinkt en daarom wint. Maar het kan ook zijn dat hij niet ergens speciaal in uitblinkt maar constant goed is op alle gebieden. En dan kan je ook winnen."
De juryleden Bestelauto vh Jaar
Wim Oostenenk Athlon Car Lease
Ben van de Haar Terberg Leasing
Hans Franzen LeasePlan
Hemmie Kerklingh KAV Autoverhuur
Rene Welmers Transport & Logistiek
Bert Doosje BAM Infra
Jeroen Ekeler journalist
Hans van Zwet journalist
Leon Smulders Business Lease
Peter Brouwer AM (voorzitter)
Beoordelingscriteria en hun weging
1. Kilometerkostprijs 25%
2. Functionaliteit auto 20%
3. Kwaliteit merkorganisatie 25%
4. Volledigheid programma 15%
5. Comfort, veiligheid, rijeigenschappen 7,5%
6. Uitstraling 7,5%
Gewichtsklassen en hun laadvermogen
Compact 500- 800 kg
Compact plus 800-1000 kg
Medium 1000-1600 kg
Large 1600-2000 kg
Wie wonnen er eerder?
1990 Mercedes-Benz 208
1991 Ford Transit
1992 DAF 400
1993 VW Transporter T4
1994 Ford Courier
1995 Iveco Daily
1996 Opel Combo
1997 Mercedes-Benz Sprinter
1998 VW Caddy
1999 Peugeot Boxer
2000 Renault Master
2001 Iveco Daily
2002 Ford Transit
2003 Renault Kangoo Express
2004 Opel Vivaro
2005 VW Transporter T5
2006 Ford Transit Connect
2007 Renault Trafic
2008 Ford Transit
2009 VW Caddy Maxi
2010 Mercedes-Benz Vito
2011 Renault Trafic
2012 Renault Master
2013 Volkswagen Transporter
2014 Ford Transit Custom
2015 Mercedes-Benz Vito