Bestelauto v/h Jaar: procedure voor het keuzeproces

De verkiezing van de Bestelauto van het Jaar verloopt volgens een vaste procedure. Jurylid Hans Franzen (LeasePlan) legt uit hoe deze praktijkprijs tot stand komt.

Het keuzeproces voor de Bestelauto van het Jaar

Nadat de lijst van bestelauto’s is samengesteld, gaan de in de jury vertegenwoordigde leasemaatschappijen LeasePlan, Athlon Car Lease, Terberg en J&T Autolease (Van Mossel, red) onafhankelijk van elkaar de kilometerkostprijs berekenen van de meest reguliere uitvoering van de auto’s op de lijst. Franzen: "AM berekent van die cijfers de gemiddelden voor alle auto’s. Die gemiddelden wordt achter de desbetreffende bestelauto’s als categorie 1 op de invullijsten voor alle juryleden vermeld, want de kilometerkostprijs is een heel belangrijk criterium voor de uiteindelijke beoordeling. Eigenlijk is het zo dat als de kilometerkostprijs niet goed is, het al héél lastig wordt om te winnen."

Zes beoordelingscategorieën

De beoordeling van de auto’s gaat over zes beoordelingscategorieën. De eerste is de genoemde kilometerkostprijs en daarnaast gaat het over functionaliteit, de kwaliteit van de merkorganisatie, de volledigheid van het productprogramma, het comfort en de veiligheid en de uitstraling van de auto. Franzen "Die criteria zijn niet allemaal even belangrijk en daarom hebben ze een wegingsfactor. De kilometerkostprijs telt voor 25 procent mee, de uitstraling bijvoorbeeld maar voor 7,5 procent." Als alle juryleden hun lijsten hebben ingevuld met rapportcijfers tussen de 1 en de 10, komen de lijsten weer bij AM. De gegevens worden opgeteld van de weging voorzien. De computer telt vervolgens alles op en dan komt er één auto uit die cumulatief de meeste punten heeft. "Die heeft in principe gewonnen. Alleen als er in de uitslag enkele auto’s zijn die qua score héél dicht bij elkaar zijn geëindigd, kan er op de afsluitende juryvergadering nog een stemronde worden gehouden met zogenoemde emotiepunten. Alle juryleden mogen dan nog een beperkt aantal punten verdelen over een lijst van de hoogst geëindigde bestelauto’s.  Stel, wij geven als juryleden op dat moment allemaal alle punten aan één en dezelfde auto, kan dat de uitslag nog veranderen. Maar dat is in de geschiedenis niet vaak gebeurd. Meestal wordt de afstand van de winnaar er juist groter door."
Behalve de overall-winnaar heb je per gewichtsklasse een bestelauto die in zijn eigen klasse bovenaan is geëindigd. "Die wint dus ook een beetje. Maar er is maar één totaalwinnaar, dat is de auto die cumulatief over alle beoordelingscategorieën de meeste punten scoort.  In theorie hoeft die niet één beoordelingscategorie te winnen, het gaat om de volle breedte."

Beroepseer

Alle juryleden hebben hun eigen specifieke knowhow en hun eigen ervaring waaruit ze tot hun oordeel komen. Ze komen ook uit verschillende disciplines: leasemaatschappijen, grote fleetowners en gespecialiseerde bedrijfsautojournalisten. "We hebben onze eigen beroepseer. We doen als juryleden onze beoordelingen onafhankelijk van elkaar en de procedure wordt door AM strikt gehandhaafd. Uiteindelijk tel je alles op en de auto die cumulatief de meeste punten heeft gekregen, wint. Dan is het ineens simpel. Dat kan zijn dat een auto op een paar gebieden echt uitblinkt en daarom wint. Maar het kan ook zijn dat hij niet ergens speciaal in uitblinkt maar constant goed is op alle gebieden. En dan kan je ook winnen." 


De juryleden Bestelauto vh Jaar

Wim Oostenenk      Athlon Car Lease

Ben van de Haar     Terberg Leasing

Hans Franzen           LeasePlan

Hemmie Kerklingh KAV Autoverhuur

Rene Welmers         Transport & Logistiek

Bert Doosje               BAM Infra

Jeroen Ekeler           journalist

Hans van Zwet         journalist

Leon Smulders         Business Lease

Peter Brouwer         AM (voorzitter)

 

Beoordelingscriteria en hun weging

1. Kilometerkostprijs 25%         

2. Functionaliteit auto 20%

3. Kwaliteit merkorganisatie 25%

4. Volledigheid programma 15%

5. Comfort, veiligheid, rijeigenschappen 7,5%

6. Uitstraling 7,5%

 

Gewichtsklassen en hun laadvermogen

Compact  500-  800 kg

Compact plus 800-1000 kg

Medium 1000-1600 kg

Large  1600-2000 kg

 

Wie wonnen er eerder?

1990         Mercedes-Benz 208

1991         Ford Transit

1992         DAF 400

1993         VW Transporter T4

1994         Ford Courier

1995         Iveco Daily

1996         Opel Combo

1997         Mercedes-Benz Sprinter

1998         VW Caddy

1999         Peugeot Boxer

2000         Renault Master

2001         Iveco Daily

2002         Ford Transit

2003         Renault Kangoo Express

2004         Opel Vivaro

2005         VW Transporter T5

2006         Ford Transit Connect

2007         Renault Trafic

2008         Ford Transit

2009         VW Caddy Maxi

2010         Mercedes-Benz Vito

2011         Renault Trafic

2012         Renault Master

2013         Volkswagen Transporter

2014         Ford Transit Custom

2015         Mercedes-Benz Vito

 

Bestelauto v/h Jaar: procedure voor het keuzeproces - Automobielmanagement.nl

Bestelauto v/h Jaar: procedure voor het keuzeproces

De verkiezing van de Bestelauto van het Jaar verloopt volgens een vaste procedure. Jurylid Hans Franzen (LeasePlan) legt uit hoe deze praktijkprijs tot stand komt.

Het keuzeproces voor de Bestelauto van het Jaar

Nadat de lijst van bestelauto’s is samengesteld, gaan de in de jury vertegenwoordigde leasemaatschappijen LeasePlan, Athlon Car Lease, Terberg en J&T Autolease (Van Mossel, red) onafhankelijk van elkaar de kilometerkostprijs berekenen van de meest reguliere uitvoering van de auto’s op de lijst. Franzen: "AM berekent van die cijfers de gemiddelden voor alle auto’s. Die gemiddelden wordt achter de desbetreffende bestelauto’s als categorie 1 op de invullijsten voor alle juryleden vermeld, want de kilometerkostprijs is een heel belangrijk criterium voor de uiteindelijke beoordeling. Eigenlijk is het zo dat als de kilometerkostprijs niet goed is, het al héél lastig wordt om te winnen."

Zes beoordelingscategorieën

De beoordeling van de auto’s gaat over zes beoordelingscategorieën. De eerste is de genoemde kilometerkostprijs en daarnaast gaat het over functionaliteit, de kwaliteit van de merkorganisatie, de volledigheid van het productprogramma, het comfort en de veiligheid en de uitstraling van de auto. Franzen "Die criteria zijn niet allemaal even belangrijk en daarom hebben ze een wegingsfactor. De kilometerkostprijs telt voor 25 procent mee, de uitstraling bijvoorbeeld maar voor 7,5 procent." Als alle juryleden hun lijsten hebben ingevuld met rapportcijfers tussen de 1 en de 10, komen de lijsten weer bij AM. De gegevens worden opgeteld van de weging voorzien. De computer telt vervolgens alles op en dan komt er één auto uit die cumulatief de meeste punten heeft. "Die heeft in principe gewonnen. Alleen als er in de uitslag enkele auto’s zijn die qua score héél dicht bij elkaar zijn geëindigd, kan er op de afsluitende juryvergadering nog een stemronde worden gehouden met zogenoemde emotiepunten. Alle juryleden mogen dan nog een beperkt aantal punten verdelen over een lijst van de hoogst geëindigde bestelauto’s.  Stel, wij geven als juryleden op dat moment allemaal alle punten aan één en dezelfde auto, kan dat de uitslag nog veranderen. Maar dat is in de geschiedenis niet vaak gebeurd. Meestal wordt de afstand van de winnaar er juist groter door."
Behalve de overall-winnaar heb je per gewichtsklasse een bestelauto die in zijn eigen klasse bovenaan is geëindigd. "Die wint dus ook een beetje. Maar er is maar één totaalwinnaar, dat is de auto die cumulatief over alle beoordelingscategorieën de meeste punten scoort.  In theorie hoeft die niet één beoordelingscategorie te winnen, het gaat om de volle breedte."

Beroepseer

Alle juryleden hebben hun eigen specifieke knowhow en hun eigen ervaring waaruit ze tot hun oordeel komen. Ze komen ook uit verschillende disciplines: leasemaatschappijen, grote fleetowners en gespecialiseerde bedrijfsautojournalisten. "We hebben onze eigen beroepseer. We doen als juryleden onze beoordelingen onafhankelijk van elkaar en de procedure wordt door AM strikt gehandhaafd. Uiteindelijk tel je alles op en de auto die cumulatief de meeste punten heeft gekregen, wint. Dan is het ineens simpel. Dat kan zijn dat een auto op een paar gebieden echt uitblinkt en daarom wint. Maar het kan ook zijn dat hij niet ergens speciaal in uitblinkt maar constant goed is op alle gebieden. En dan kan je ook winnen." 


De juryleden Bestelauto vh Jaar

Wim Oostenenk      Athlon Car Lease

Ben van de Haar     Terberg Leasing

Hans Franzen           LeasePlan

Hemmie Kerklingh KAV Autoverhuur

Rene Welmers         Transport & Logistiek

Bert Doosje               BAM Infra

Jeroen Ekeler           journalist

Hans van Zwet         journalist

Leon Smulders         Business Lease

Peter Brouwer         AM (voorzitter)

 

Beoordelingscriteria en hun weging

1. Kilometerkostprijs 25%         

2. Functionaliteit auto 20%

3. Kwaliteit merkorganisatie 25%

4. Volledigheid programma 15%

5. Comfort, veiligheid, rijeigenschappen 7,5%

6. Uitstraling 7,5%

 

Gewichtsklassen en hun laadvermogen

Compact  500-  800 kg

Compact plus 800-1000 kg

Medium 1000-1600 kg

Large  1600-2000 kg

 

Wie wonnen er eerder?

1990         Mercedes-Benz 208

1991         Ford Transit

1992         DAF 400

1993         VW Transporter T4

1994         Ford Courier

1995         Iveco Daily

1996         Opel Combo

1997         Mercedes-Benz Sprinter

1998         VW Caddy

1999         Peugeot Boxer

2000         Renault Master

2001         Iveco Daily

2002         Ford Transit

2003         Renault Kangoo Express

2004         Opel Vivaro

2005         VW Transporter T5

2006         Ford Transit Connect

2007         Renault Trafic

2008         Ford Transit

2009         VW Caddy Maxi

2010         Mercedes-Benz Vito

2011         Renault Trafic

2012         Renault Master

2013         Volkswagen Transporter

2014         Ford Transit Custom

2015         Mercedes-Benz Vito