Het merk Renault en de pick-up was tot voor kort een ongewone combinatie. De alliantie met Nissan bracht echter een verse Navara in beeld, die designdirecteur Laurens van den Acker een fraaie Renault-jas heeft aangetrokken. De Fransen stomen de pick-up, die als concept car zijn tentoonstellingsdebuut maakte op de Amsterdamse BedrijfsautoRAI, klaar om de wereld te gaan veroveren. "Een pick-up is een vereiste wanneer je je buiten Europa wilt mengen in de bedrijfsautomarkt", zegt Pascal Schmitt. Deze 49-jarige Fransman werkt sinds 1998 voor Renault. Zijn loopbaan heeft een Nederlands tintje want vanaf 2007 was hij een aantal jaren als ceo van Nissan West Europe verantwoordelijk voor de ontwikkeling van het merk in België, Frankrijk en Nederland. "In Zuid-Amerika tekent de pick-up voor 75 procent van de lcv-markt en in veel landen wordt de lcv-markt er door gedomineerd. We moesten wel zo’n auto ontwikkelen om elders voet aan de grond te kunnen krijgen." Wordt de Alaskan een wereldauto, dus overal precies hetzelfde? "Nee, we zullen per regio bijvoorbeeld verschillende opties aanbieden en ook de keuze uit carrosserieën en aandrijving (enkele, anderhalve en dubbele cabine resp. 2wd, 4wd) lokaal afstemmen."

400 ombouwbedrijven

Op de vraag of Renault de Alaskan ook zonder de beschikbaarheid van de Nissan Navara had kunnen bouwen, antwoordt Schmitt ontkennend: "Wij hebben het moment afgewacht om met het juiste product de markt op te kunnen gaan. Uiteraard maken we daarbij gebruik van de nieuwe Navara. We leveren echter ook de Renault Duster Oroch als medium size pickup." Schmitt haast zich te melden dat Renault met bestelwagens op diverse markten ook succesvol is, met veel eerste plaatsen voor de Kangoo en Master in landelijke verkoopstatistieken: "We zijn de nummer 1 in onder andere Marokko, Nigeria, Turkije en Brazilië waar de Master meer dan 35 procent marktaandeel heeft. Zelfs in Amerika en China zie je steeds meer bestelauto’s. We zijn nu met ons lcv-gamma actief in 112 landen; wij hebben alleen geen plannen om de Amerikaanse markt op te gaan. Er zijn, zeker nu we de Alaskan erbij krijgen, nog zoveel andere gebieden te veroveren, dat we Amerika maar even laten voor wat het is."
Over de Duster gesproken: ziet Schmitt internationale kansen voor de Dacia Duster Van, die op de RAI debuteerde? "Nee, dit is echt een lokaal product. Bovendien kunnen we met het merk Dacia niet dezelfde diensten aanbieden als met het merk Renault Pro+. Jullie Duster is wel een mooi voorbeeld van een landelijk interessante ombouw. Wij werken wereldwijd met meer dan vierhonderd ombouwbedrijven. Dit zie je niet aan de bestelauto’s af wanneer ze uit de fabriek rollen. Dan zijn het vaak een soort halffabrikaten."
 

Enorm ons best doen
Renault is nu 17 jaar lang de nummer 1 in Europa. Op welk gebied valt er nog eer te behalen als je al zo lang succesvol bent? "We moeten die positie zien vast te houden en daar moeten we echt enorm ons best voor doen. De lcv-markt is vooral in Europa erg competitief. Aan de andere kant is het ook weer niet zo belangrijk of je nu eerste bent of niet. Het gaat erom dat de klant ons merk herkent als een goede business partner." Zijn er nog kansen om te groeien in Europa? "Jazeker, want sinds de crisis van 2008 zijn nog maar enkele markten volledig hersteld. Voorbeelden zijn het Verenigd Koninkrijk en Duitsland, die de laatste twee jaar zijn aangesterkt tot ongeveer het niveau van voor de crisis. Maar er zijn ook landen, waaronder heel grote zoals Frankrijk, Italië en Spanje, waarvoor dit niet geldt en waar dus nog heel veel groei mogelijk is. Overigens, de Europese lcv-markt is het afgelopen jaar met acht procent toegenomen. Het gaat ook in algemene zin de goede kant op."

Scudo, Vivaro

De komende Fiat Scudo zal net als de Opel Vivaro een afgeleide zijn van de Renault Trafic. Renault is kampioen samenwerken in bestelautoland. Wat betekent dat voor de identiteit van het merk? "Veel andere fabrikanten vragen ons inderdaad om een bestelauto voor hen te bouwen, zoals Fiat, Renault Trucks, Nissan, Opel en Mercedes. Dat zie ik niet als een probleem, maar als erkenning van de kwaliteiten van onze producten. Het onderscheid komt van de verschillen in serviceverlening, de manier waarop we ons netwerk ontwikkelen, wat voor aanvullende financiële diensten we aanbieden, et cetera. Onze klanten kopen geen product, maar een product plus alles wat daarbij hoort."

Elektrisch en hybride

Hoe is de ontwikkeling op het gebied van elektrische bestelauto van Renault? "We zijn met verschillende opties bezig, zoals geheel elektrische aandrijving, plug-in hybriden en meer, voor zowel de Trafic als de Master. We bereiden ons daarmee voor op toekomstige vragen vanuit de markt. We zijn trouwens tevreden met de verkoopaantallen van de Kangoo ZE, omdat we niet kijken naar de prestaties van de auto zelf maar naar de beperkte omvang van de markt. We zijn nog steeds in het proces van anderen overtuigen van de voordelen van elektrisch rijden. Niet alleen klanten, maar ook overheden die de infrastructuur moeten verbeteren. Dit zou in veel landen veel sneller moeten gaan." En het summum, de zelfstandig rijdende bestelauto? "Oh, die komt er zeker. Het zal nog heel lang duren maar die ontwikkeling zit er beslist aan te komen." (J.Ekeler)