De bestelautoverkopen zijn hiermee inmiddels al 16 maanden onafgebroken beter dan in dezelfde maand van het jaar daarvoor. Dit blijkt uit cijfers van RDC, bewerkt door kennisbureau AUMACON.

Opgeteld over de eerste twee maanden zijn er dit jaar nu 13.694 nieuwe bestelauto’s genoteerd tegenover 10.980 stuks in dezelfde periode van 2015; een stijging van 24,7 procent. Voor 2016 wordt een verdere toename naar 65 duizend stuks verwacht.

Marktleider Volkswagen heeft het aanhoudend moeilijk dit jaar. Het marktaandeel van dit merk daalde in de eerste twee maanden naar 24,6 procent; een jaar geleden was dat nog 27,9 procent. Naaste concurrent Mercedes-Benz klimt daarentegen veel harder dan de markt; de verkopen van dit merk namen in de periode januari t/m februari met liefst 52,1 procent toe, het marktaandeel van Mercedes-Benz staat na twee maanden op 16,2 procent. Van alle grote merken weet alleen Citroën maar nauwelijks te profiteren van de marktgroei; de Fransen noteren vrijwel evenveel registraties als in 2015.

Na twee maanden ziet de merkenrangorde er als volgt uit: 1. Volkswagen (3.372 stuks, marktaandeel 24,6%), 2. Mercedes-Benz (2.211/16,2%), 3. Ford (1.805/13,2%), 4. Renault (1.706/12,5%) en 5. Opel (1.163/8,5%).