De bestelautoverkopen zijn hiermee al 17 maanden onafgebroken beter dan in dezelfde maand van het jaar daarvoor. Dit blijkt uit cijfers van RDC, bewerkt door AUMACON.

Opgeteld over de eerste drie maanden zijn er dit jaar nu 21.341 nieuwe bestelauto’s genoteerd tegenover 16.875 stuks in dezelfde periode van 2015; een stijging van 26,5 procent. De prognose voor 2016 is naar aanleiding van de ontwikkeling door AUMACON opwaarts bijgesteld van 65 duizend stuks naar 70 duizend stuks. Bij realisatie daarvan zou dat het beste jaarresultaat worden sinds 2008. Met name de toegenomen economische bedrijvigheid wordt nu als belangrijkste aanjager voor deze ontwikkeling gezien. Overigens werden rond de eeuwwisseling nog aanzienlijk hoger aantallen bereikt. De absolute top werd in 1999 genoteerd met 98.911 stuks. 

Marktleider Volkswagen herstelt enigszins van de matige start in de eerste twee maanden. Het marktaandeel van dit merk daalde niettemin in de eerste drie maanden naar 24,1 procent; een jaar geleden was dat nog 25,4 procent. Naaste concurrent Mercedes-Benz klimt daarentegen behoorlijk harder dan de markt; de verkopen van dit merk namen in de periode januari t/m maart met liefst 44,8 procent toe, het marktaandeel van Mercedes-Benz staat na drie maanden op 17,2 procent (Q1-215 nog 15,0 procent). Van alle grote merken weten alleen Citroën en Toyota niet te profiteren van de marktgroei.

Na drie maanden ziet de merkenrangorde er als volgt uit: 1. Volkswagen (5.142 stuks, marktaandeel 24,1%), 2. Mercedes-Benz (3.662/17,2%), 3. Ford (2.752/12,9%), 4. Renault (2.497/11,7%) en 5. Peugeot (1.843/8,6%).