BU VU is de welluidende naam van de nieuwe business unit vehicules utilitaires, in de Engelstalige uitingen eenvoudigweg LCV business unit genoemd. Philippe Barriac, New Expert/Jumpy Head of Product van PSA Groupe, zegt in een interview met AM over de vorming van de unit dat dit "noodzakelijk" was, wilde PSA kunnen tegemoetkomen aan de eigen "grote ambitie om een wereldwijde speler te worden; hiervoor is een toegewijde organisatie nodig, van specialisten die zich uitsluitend met bedrijfsvoertuigen bezighouden." Het eerste wapenfeit van de nieuwe BU VU is de nieuwe Peugeot Expert en Citroën Jumpy, die vanaf deze maand ook buiten Europa voor hogere verkoopaantallen moet gaan zorgen. "PSA was in 2015 met 19,5 procent marktaandeel het grootste bestelautomerk van Europa", aldus Barriac. "Ons streven is om in 2016 te groeien naar 21,5 procent. Internationaal moet de afzet verdrievoudigen."

De Fransman heeft vooral hoge verwachtingen van de XS-versie, die met 4,6 meter enkele decimeters korter is dan de meeste concurrenten, zoals Trafic, Transit en Transporter. Het zal de auto wendbaarder maken in de stad, zo is zijn verwachting, terwijl hij een belangrijk groter laadvermogen en laadvolume heeft dan modellen uit de Berlingo-klasse. "De andere merken zijn de korte versies eenvoudigweg uit het oog verloren", lacht Barriac. "De maximale hoogte van 1,9 meter maakt hem bovendien geschikt voor het gros van de parkeergarages."

De eerste verkennende kilometers met de nieuweling zijn een openbaring, want de Expert/Jumpy moet tot de comfortabelste bestelauto’s überhaupt behoren. Dit dankt het model aan de opbouw op het EMP2-platform, dat onder meer ook voor de Citroën C4 Picasso wordt toegepast. Op het wat stroeve schakelen na is de bediening vlekkeloos. De 115 pk-versie (Euro6, 1.6 BlueHDi), straks naar verwachting het populairste model, had niet de minste moeite met 300 kg lading die werd meegetorst. Met de 2.0 BlueHDi van 150 pk presteerde de (eveneens beladen) bestelwagen als een GTI. Het aantal uitvoeringen is meteen riant. Hollands glorie is er in de vorm van de dubbele cabine, die in de Franse fabriek door Snoeks op de productielijn wordt ingebouwd.