VDL verliest opdracht voor 298 bussen aan Solaris

De Poolse stadsbussenproducent Solaris heeft onlangs, samen met Volvo, een opdracht voor 298 bussen weggekaapt voor de neus van VDL.

VDL verliest opdracht voor 298 bussen aan Solaris

Het gaat om een opdracht van de Belgische gemeenten Henegouwen en Luik-Verviers voor hybride bussen (207 door Solaris; 91 door Volvo) De totale koopsom bedraagt 104 miljoen euro. Solaris is een 23 jaar oud bedrijf, dat de laatste jaren de weg vindt naar de West-Europese afzetmarkten. Nederland hoort daar niet bij. Omdat we hier met grote particuliere busbedrijven werken, zijn de opdrachten vaak te groot voor Solaris. Het bedrijf kan aan 70 bussen tegelijkertijd bouwen en doet gemiddeld twintig dagen over een bus. Het betrekt zijn grotere dieselmotoren bij DAF in Eindhoven. Voor kleinere diesels en hybride bussen kiezen ze liever voor Cummins.  

Concurrentie uit China 

Solaris denkt vooral naam te gaan maken met zijn nieuwe elektrische modellen. Het bedrijf kan mede met VDL concurreren dankzij de lage loonkosten: een fabrieksarbeider verdient ongeveer 920 euro per maand. Overigens werkt het samen met VDL aan een standaardisering van voorwaarden waaraan een elektrische bus moet voldoen. En beide partijen strijden tegen een derde concurrent: het Chinese bedrijf BYD, dat volgens Solaris wordt ondersteund door de Chinese staat. ‘Wij lobbyen in Brussel om ervoor te pleiten dat Europese producenten een eerlijke kans krijgen. En ik weet van collega-bedrijven als VDL dat zij hetzelfde doen’, aldus hoofd verkoop Zbigniew Palenica onlangs in Het Financieele Dagblad.

VDL verliest opdracht voor 298 bussen aan Solaris - Automobielmanagement.nl

VDL verliest opdracht voor 298 bussen aan Solaris

De Poolse stadsbussenproducent Solaris heeft onlangs, samen met Volvo, een opdracht voor 298 bussen weggekaapt voor de neus van VDL.

VDL verliest opdracht voor 298 bussen aan Solaris

Het gaat om een opdracht van de Belgische gemeenten Henegouwen en Luik-Verviers voor hybride bussen (207 door Solaris; 91 door Volvo) De totale koopsom bedraagt 104 miljoen euro. Solaris is een 23 jaar oud bedrijf, dat de laatste jaren de weg vindt naar de West-Europese afzetmarkten. Nederland hoort daar niet bij. Omdat we hier met grote particuliere busbedrijven werken, zijn de opdrachten vaak te groot voor Solaris. Het bedrijf kan aan 70 bussen tegelijkertijd bouwen en doet gemiddeld twintig dagen over een bus. Het betrekt zijn grotere dieselmotoren bij DAF in Eindhoven. Voor kleinere diesels en hybride bussen kiezen ze liever voor Cummins.  

Concurrentie uit China 

Solaris denkt vooral naam te gaan maken met zijn nieuwe elektrische modellen. Het bedrijf kan mede met VDL concurreren dankzij de lage loonkosten: een fabrieksarbeider verdient ongeveer 920 euro per maand. Overigens werkt het samen met VDL aan een standaardisering van voorwaarden waaraan een elektrische bus moet voldoen. En beide partijen strijden tegen een derde concurrent: het Chinese bedrijf BYD, dat volgens Solaris wordt ondersteund door de Chinese staat. ‘Wij lobbyen in Brussel om ervoor te pleiten dat Europese producenten een eerlijke kans krijgen. En ik weet van collega-bedrijven als VDL dat zij hetzelfde doen’, aldus hoofd verkoop Zbigniew Palenica onlangs in Het Financieele Dagblad.