Vooruitzicht Nederlandse truck- en trailermarkt goed

Na twee sterke jaren blijft het vooruitzicht voor de Nederlandse truck- en trailermarkt goed. Hogere brandstofefficiëntie en minder onderhoudsbehoefte zorgen voor een vervangingsgolf van nieuwe trucks.

Vooruitzicht Nederlandse truck- en trailermarkt goed

Naar verwachting komt de verkoop in 2017 3% lager uit (rond de 15.000), maar dit is nog altijd ruim boven het 10-jaars gemiddelde. De verwachte afzet van nieuwe trailers blijft in dit jaar stabiel op het hoge niveau van 13.000. Hier is vervanging maar ook uitbreiding van de vloot een stuwende factor. 

Rijdend park na krimp sinds 2016 weer groter
Met een groeiende (binnenlandse) vervoersvraag en meer financiële armslag blijft de investeringsbereidheid van transporteurs groot. In de periode 2010-2015 kromp het Nederlandse truckpark met bijna 10% door sanering en verschuiving naar Oost-Europa. De afgelopen twee jaar is de omvang voor het eerst weer gegroeid, terwijl er door met toenemende e-commerce ook meer bestelwagens worden ingezet. Het trailerpark is zelfs veel forser gegroeid.  

Snellere vervanging door vooruitgang in zuinigheid en inzetbaarheid
Vervanging is dé drijvende kracht achter de huidige afzet van nieuwe trucks. Alleen al door technologische vooruitgang zijn de nieuwste generatie Euro VI-trucks in vergelijking met de eerste generatie Euro V-trucks zo’n 10-15% zuiniger en hebben ze minder onderhoud nodig. Dit prikkelt transporteurs tot vervanging. De marges komen bij een te hoog brandstofverbruik en ongeplande stilstand immers snel in de gevarenzone. Waar vervanging van trucks na 7-8 jaar voorheen normaal was, is dit bij de voorlopers in de markt nu vaak al na 4-5 jaar het geval. Met een aandeel Euro VI van zo’n 46% is het Nederlandse wagenpark relatief hoogwaardig, maar blijft het potentieel voor vervanging in 2017 ook nog steeds groot.

Overlopende tweedehands aanbod potentieel knelpunt
De golf van vervangingsinvesteringen in West-Europa zorgt voor een groot aanbod op de tweedehands truckmarkt. Tegelijkertijd nemen grote exportlanden buiten Europa minder tweedehands materieel af en is de snelle technologische vooruitgang voor die landen nauwelijks te volgen. Nieuwe exportmarkten kunnen dat (nog) niet opvangen. Dit leidt tot oplopende voorraden en lagere prijzen en vormt een potentiële rem op de afzet van nieuwe trucks.

Vooruitzicht Nederlandse truck- en trailermarkt goed - Automobielmanagement.nl

Vooruitzicht Nederlandse truck- en trailermarkt goed

Na twee sterke jaren blijft het vooruitzicht voor de Nederlandse truck- en trailermarkt goed. Hogere brandstofefficiëntie en minder onderhoudsbehoefte zorgen voor een vervangingsgolf van nieuwe trucks.

Vooruitzicht Nederlandse truck- en trailermarkt goed

Naar verwachting komt de verkoop in 2017 3% lager uit (rond de 15.000), maar dit is nog altijd ruim boven het 10-jaars gemiddelde. De verwachte afzet van nieuwe trailers blijft in dit jaar stabiel op het hoge niveau van 13.000. Hier is vervanging maar ook uitbreiding van de vloot een stuwende factor. 

Rijdend park na krimp sinds 2016 weer groter
Met een groeiende (binnenlandse) vervoersvraag en meer financiële armslag blijft de investeringsbereidheid van transporteurs groot. In de periode 2010-2015 kromp het Nederlandse truckpark met bijna 10% door sanering en verschuiving naar Oost-Europa. De afgelopen twee jaar is de omvang voor het eerst weer gegroeid, terwijl er door met toenemende e-commerce ook meer bestelwagens worden ingezet. Het trailerpark is zelfs veel forser gegroeid.  

Snellere vervanging door vooruitgang in zuinigheid en inzetbaarheid
Vervanging is dé drijvende kracht achter de huidige afzet van nieuwe trucks. Alleen al door technologische vooruitgang zijn de nieuwste generatie Euro VI-trucks in vergelijking met de eerste generatie Euro V-trucks zo’n 10-15% zuiniger en hebben ze minder onderhoud nodig. Dit prikkelt transporteurs tot vervanging. De marges komen bij een te hoog brandstofverbruik en ongeplande stilstand immers snel in de gevarenzone. Waar vervanging van trucks na 7-8 jaar voorheen normaal was, is dit bij de voorlopers in de markt nu vaak al na 4-5 jaar het geval. Met een aandeel Euro VI van zo’n 46% is het Nederlandse wagenpark relatief hoogwaardig, maar blijft het potentieel voor vervanging in 2017 ook nog steeds groot.

Overlopende tweedehands aanbod potentieel knelpunt
De golf van vervangingsinvesteringen in West-Europa zorgt voor een groot aanbod op de tweedehands truckmarkt. Tegelijkertijd nemen grote exportlanden buiten Europa minder tweedehands materieel af en is de snelle technologische vooruitgang voor die landen nauwelijks te volgen. Nieuwe exportmarkten kunnen dat (nog) niet opvangen. Dit leidt tot oplopende voorraden en lagere prijzen en vormt een potentiële rem op de afzet van nieuwe trucks.