Twee kromme spijkers, wat lucifers, paperclips en elastiekjes zaten er in een tasje dat journalisten meekregen voordat ze bij de persintroductie van de Mercedes Citan in 2012 de weg opgingen. ‘Open only in case of emergency’ stond erop. Was getekend: MacGyver. Geinig, maar niet nodig gehad. De Citan werd in een campagne van Mercedes-Benz Vans neergezet als het nieuwe, slimme gereedschap van die deksels handige MacGyver, de man die zich met plakband en een Zwitsers zakmes uit de neteligste der situaties kan redden.

Waarschijnlijk hebben ze bij Fiat Professional met een schuin oog hiernaar gekeken toen ze Chuck Norris – over oude actiehelden gesproken – vroegen om model te staan voor de eigenschappen van hun bestelwagens. ‘When Fiat Professional calls, Chuck Norris answers’, is de boodschap. Net als MacGyver destijds figureert Norris, die een enorme schare volgers heeft op YouTube en Facebook, in een Europese reclamecampagne van het merk. Niet zozeer ter promotie van een bepaald model, maar voor het merk als geheel. Een leuke keuze: de nieuwe ‘brand ambassador’ heeft bewezen uitstekend met zijn handen te kunnen werken.

chuck