Vertrek Piëch kan problemen geven binnen Volkswagen

De patriarch van Volkswagen Groep, de zowel bejubelde als gevreesde bestuursvoorzitter Ferdinand Piëch, is al 77 jaar en hij zal op enig moment in de toekomst stoppen. Zijn vertrek zou voor problemen kunnen gaan zorgen in het nu zo succesvolle Duitse concern. Want wie volgt hem op?

Piëch heeft in twintig jaar tijd een autoconcern gecreëerd met een brede geografische spreiding, een zeer divers productportfolio en een enorme financiële reserve om de toekomstige groei te kunnen financieren. Zijn rechterhand Martin Winterkorn zei op de aandeelhoudersvergadering in mei nog dat ‘niets Volkswagen kan tegenhouden op zijn weg naar de top van de autoindustrie’.
Maar er zijn ook kritische geluiden, zo registreert Automotive News in een achtergrondartikel. Analisten in de auto-industrie kijken vooruit naar de periode als Piëch zal zijn verdwenen en zij hebben een genuanceerdere  kijk op de zaak dan Winterkorn. De huidige nummer 3 van de autofabrikanten (na Toyota en GM)  heeft een productportfolio van twaalf merken, variërend van zware trucks tot Ducati-motorfietsen. En zo’n concern zou weleens te log en gefragmenteerd kunnen zijn om nog een samenhangend geheel te blijven als Piëch weg is. Bovendien is het VW-concern wereldwijd net niet divers genoeg om te kunnen profiteren van de grootste groeimarkten. De analisten wijzen erop dat VW erg leunt op China maar het is de Duitsers niet gelukt echt voet aan de grond te krijgen in India en de VS. De kosten van de introductie van de modulaire mqb-platformstructuur zijn hoger dan verwacht en er is ook nog een delicate machtsverhouding tussen de drie belangrijke aandeelhouders. Die drie zouden het twaalfmerkenconcern kunnen opsplitsen zodra de 77-jarige Piëch er niet meer is om de gelederen te sluiten.

Zonder Piëch aan de macht zouden de drie grootaandeelhouders weleens ruzie kunnen gaan krijgen, verwacht analist Philippe Houchois van UBS in het artikel in Automotive News. Het gaat om de Porsche Automobil Holding, de Duitse deelstaat Niedersachsen en Qatar Holding. Samen hebben ze bijna negentig procent van het stemrecht in handen. "Piech is de lijm bij Volkswagen, hij is degene die beslissingen kan nemen in een structuur van aandeelhouders waarin niemand het eigenlijk voor het zeggen heeft", aldus Houchois. "De opvolging van Piëch is een zeer belangrijke uitdaging."

In de afgelopen jaren is er het nodige te beleven geweest bij Volkswagen. In 2005 kwam er een seksschandaal boven water waarbij vakbondsbestuurders betrokken waren en die rel leidde tot het vertrek van or-voorzitter Klaus Volkert, een belangrijke bondgenoot van Piëch. De minister-president van Niedersachsen destijds, Christian Wulff, wilde toen schoon schip maken en Piëch eruit werken. Maar dat mislukte jammerlijk. In de jaren erna wilde de ceo van de sportwagenfabrikant Porsche AG, Wendelin Wiedeking, het veel grotere VW-concern overnemen. Hij gebruikte de kasreserves in Stuttgart om de aandelen te kopen. Dat was de aanleiding van een hevige strijd tussen de families Porsche en Piëch over de macht bij Volkswagen AG. Maar die strijd eindigde toen Wolfgang Porsche zich in 2009 uiteindelijk bij zijn neef Ferdinand Piëch gewonnen gaf. Wiedeking is vervolgens ontslagen, net als zijn financiële rechterhand Holger Härter.

Piëch is zowel een begenadigd ingenieur en iemand die functioneert als bliksemafleider voor controverses. Hij heeft zijn leven gewijd aan Volkswagen om te proberen het succes van zijn grootvader Ferdinand Porsche voort te zetten maar nu lijkt de oude generaal te vrezen voor de toekomst. Zijn eerste luitenant, Martin Winterkorn is een vertrouweling van Piëch en hij nog steeds ceo terwijl hij toch al 67 is en de meeste ceo’s in Duitsland trekken zich terug als ze voorin de zestig zijn. Bovendien heeft Piëch zijn macht gebruikt om zijn eigen (veel jongere) vrouw Ursula in de raad van toezicht te krijgen. De vraag is wie er straks echt de touwtjes in handen heeft. Zou Winterkorn daar sterk genoeg voor zijn?

Martin Winterkorn heeft Volkswagen in een goede positie gebracht tussen de Europese autofabrikanten. Het concern is snel gegroeid sinds hij ceo werd in 2007, er kwamen vier merken bij en de omzet verdubbelde tot bijna naar 197 miljard euro. Wereldwijd is het aantal productielocaties verdubbeld naar 106. Het productportfolio verdrievoudigde naar 315 verschillende modellen.
Men wil nu meer dan 73 miljard euro investeren in productontwikkeling en productiecapaciteit, waarvan  ruim vijf miljard euro in de VS tussen nu en 2018. Tegen die tijd wil men Toyota hebben ingehaald als grootste autofabrikant. In de tussentijd zijn de Europese concurrenten bezig met inkrimpen van de productie en mensen ontslaan om te herstellen van de zes jaar durende crisis in de Europese verkoop van nieuwe auto’s. Tegen het einde van 2018 denkt  men 31,5 miljard euro aan kasreserve te hebben toegevoegd aan de 17,6 miljard euro die men nu al heeft. Ten gevolge daarvan kan het concern zich permitteren verder te kijken dan 2018 om zich voor te bereiden om de uitdagingen van een industrie die op weg is naar zelfrijdende auto’s en nieuwe concepten voor persoonlijke mobiliteit. Het strategische plan ‘Future Tracks’ zal naar verwachting dit jaar verder worden gespecificeerd. Winterkorn wil daarmee het antwoord geven ‘op de grootste uitdaging sinds de uitvinding van de auto’.  (bron: Automotive News Europe / a vulnerable giant)     

      

Vertrek Piëch kan problemen geven binnen Volkswagen - Automobielmanagement.nl

Vertrek Piëch kan problemen geven binnen Volkswagen

De patriarch van Volkswagen Groep, de zowel bejubelde als gevreesde bestuursvoorzitter Ferdinand Piëch, is al 77 jaar en hij zal op enig moment in de toekomst stoppen. Zijn vertrek zou voor problemen kunnen gaan zorgen in het nu zo succesvolle Duitse concern. Want wie volgt hem op?

Piëch heeft in twintig jaar tijd een autoconcern gecreëerd met een brede geografische spreiding, een zeer divers productportfolio en een enorme financiële reserve om de toekomstige groei te kunnen financieren. Zijn rechterhand Martin Winterkorn zei op de aandeelhoudersvergadering in mei nog dat ‘niets Volkswagen kan tegenhouden op zijn weg naar de top van de autoindustrie’.
Maar er zijn ook kritische geluiden, zo registreert Automotive News in een achtergrondartikel. Analisten in de auto-industrie kijken vooruit naar de periode als Piëch zal zijn verdwenen en zij hebben een genuanceerdere  kijk op de zaak dan Winterkorn. De huidige nummer 3 van de autofabrikanten (na Toyota en GM)  heeft een productportfolio van twaalf merken, variërend van zware trucks tot Ducati-motorfietsen. En zo’n concern zou weleens te log en gefragmenteerd kunnen zijn om nog een samenhangend geheel te blijven als Piëch weg is. Bovendien is het VW-concern wereldwijd net niet divers genoeg om te kunnen profiteren van de grootste groeimarkten. De analisten wijzen erop dat VW erg leunt op China maar het is de Duitsers niet gelukt echt voet aan de grond te krijgen in India en de VS. De kosten van de introductie van de modulaire mqb-platformstructuur zijn hoger dan verwacht en er is ook nog een delicate machtsverhouding tussen de drie belangrijke aandeelhouders. Die drie zouden het twaalfmerkenconcern kunnen opsplitsen zodra de 77-jarige Piëch er niet meer is om de gelederen te sluiten.

Zonder Piëch aan de macht zouden de drie grootaandeelhouders weleens ruzie kunnen gaan krijgen, verwacht analist Philippe Houchois van UBS in het artikel in Automotive News. Het gaat om de Porsche Automobil Holding, de Duitse deelstaat Niedersachsen en Qatar Holding. Samen hebben ze bijna negentig procent van het stemrecht in handen. "Piech is de lijm bij Volkswagen, hij is degene die beslissingen kan nemen in een structuur van aandeelhouders waarin niemand het eigenlijk voor het zeggen heeft", aldus Houchois. "De opvolging van Piëch is een zeer belangrijke uitdaging."

In de afgelopen jaren is er het nodige te beleven geweest bij Volkswagen. In 2005 kwam er een seksschandaal boven water waarbij vakbondsbestuurders betrokken waren en die rel leidde tot het vertrek van or-voorzitter Klaus Volkert, een belangrijke bondgenoot van Piëch. De minister-president van Niedersachsen destijds, Christian Wulff, wilde toen schoon schip maken en Piëch eruit werken. Maar dat mislukte jammerlijk. In de jaren erna wilde de ceo van de sportwagenfabrikant Porsche AG, Wendelin Wiedeking, het veel grotere VW-concern overnemen. Hij gebruikte de kasreserves in Stuttgart om de aandelen te kopen. Dat was de aanleiding van een hevige strijd tussen de families Porsche en Piëch over de macht bij Volkswagen AG. Maar die strijd eindigde toen Wolfgang Porsche zich in 2009 uiteindelijk bij zijn neef Ferdinand Piëch gewonnen gaf. Wiedeking is vervolgens ontslagen, net als zijn financiële rechterhand Holger Härter.

Piëch is zowel een begenadigd ingenieur en iemand die functioneert als bliksemafleider voor controverses. Hij heeft zijn leven gewijd aan Volkswagen om te proberen het succes van zijn grootvader Ferdinand Porsche voort te zetten maar nu lijkt de oude generaal te vrezen voor de toekomst. Zijn eerste luitenant, Martin Winterkorn is een vertrouweling van Piëch en hij nog steeds ceo terwijl hij toch al 67 is en de meeste ceo’s in Duitsland trekken zich terug als ze voorin de zestig zijn. Bovendien heeft Piëch zijn macht gebruikt om zijn eigen (veel jongere) vrouw Ursula in de raad van toezicht te krijgen. De vraag is wie er straks echt de touwtjes in handen heeft. Zou Winterkorn daar sterk genoeg voor zijn?

Martin Winterkorn heeft Volkswagen in een goede positie gebracht tussen de Europese autofabrikanten. Het concern is snel gegroeid sinds hij ceo werd in 2007, er kwamen vier merken bij en de omzet verdubbelde tot bijna naar 197 miljard euro. Wereldwijd is het aantal productielocaties verdubbeld naar 106. Het productportfolio verdrievoudigde naar 315 verschillende modellen.
Men wil nu meer dan 73 miljard euro investeren in productontwikkeling en productiecapaciteit, waarvan  ruim vijf miljard euro in de VS tussen nu en 2018. Tegen die tijd wil men Toyota hebben ingehaald als grootste autofabrikant. In de tussentijd zijn de Europese concurrenten bezig met inkrimpen van de productie en mensen ontslaan om te herstellen van de zes jaar durende crisis in de Europese verkoop van nieuwe auto’s. Tegen het einde van 2018 denkt  men 31,5 miljard euro aan kasreserve te hebben toegevoegd aan de 17,6 miljard euro die men nu al heeft. Ten gevolge daarvan kan het concern zich permitteren verder te kijken dan 2018 om zich voor te bereiden om de uitdagingen van een industrie die op weg is naar zelfrijdende auto’s en nieuwe concepten voor persoonlijke mobiliteit. Het strategische plan ‘Future Tracks’ zal naar verwachting dit jaar verder worden gespecificeerd. Winterkorn wil daarmee het antwoord geven ‘op de grootste uitdaging sinds de uitvinding van de auto’.  (bron: Automotive News Europe / a vulnerable giant)