Meer vrouwen aan de top bij Renault-Nissan

Bij Renault-Nissan, de vierde autofabrikant ter wereld, komen steeds meer vrouwen aan de top.

Vorig jaar werd 18,4 procent van de managementposities ingenomen door een vrouw, weer iets meer dan de 17 procent van een jaar eerder. Al met al nemen vrouwen één op de vijf zogenaamde sleutelposities binnen de gezamenlijke autobedrijven voor hun rekening.

Bij Renault zitten momenteel twee vrouwen in de Raad van Bestuur, Mouna Sepehri, Executive Vice President bij het Office of the CEO en Marie-Françoise Damesin, Executive Vice President voor Human Resources. Damesin neemt dezelfde positie ook in bij de Renault-Nissan Alliance. Bij Nissan zijn ruim tien procent van de managers vrouw waarmee het bedrijf een voorloper is op de Japanse markt waar het gemiddelde voor de grote ondernemingen op nog geen vijf procent ligt. ‘’De alliantie van Renault en Nissan doet er alles aan om de kloof tussen mannen en vrouwen te verkleinen en we boeken ook jaarlijks vooruitgang op dat terrein,” aldus topman Carlos Ghosn.

De beide autobedrijven vergeten echter ook de vrouwen onder de afnemers niet. Omdat uit onderzoek is gebleken dat vrouwen een vaak doorslaggevende rol spelen bij de keuze van een auto, stelt Renault nu voor bepaalde nieuwe modellen zoals de Captur ontwikkelingsteams in die 50/50 bestaan uit mannen en vrouwen. Daarnaast wordt het interne netwerk voor vrouwen, Women@Renault onder leiding van Sepehri verder versterkt.

Meer vrouwen aan de top bij Renault-Nissan - Automobielmanagement.nl

Meer vrouwen aan de top bij Renault-Nissan

Bij Renault-Nissan, de vierde autofabrikant ter wereld, komen steeds meer vrouwen aan de top.

Vorig jaar werd 18,4 procent van de managementposities ingenomen door een vrouw, weer iets meer dan de 17 procent van een jaar eerder. Al met al nemen vrouwen één op de vijf zogenaamde sleutelposities binnen de gezamenlijke autobedrijven voor hun rekening.

Bij Renault zitten momenteel twee vrouwen in de Raad van Bestuur, Mouna Sepehri, Executive Vice President bij het Office of the CEO en Marie-Françoise Damesin, Executive Vice President voor Human Resources. Damesin neemt dezelfde positie ook in bij de Renault-Nissan Alliance. Bij Nissan zijn ruim tien procent van de managers vrouw waarmee het bedrijf een voorloper is op de Japanse markt waar het gemiddelde voor de grote ondernemingen op nog geen vijf procent ligt. ‘’De alliantie van Renault en Nissan doet er alles aan om de kloof tussen mannen en vrouwen te verkleinen en we boeken ook jaarlijks vooruitgang op dat terrein,” aldus topman Carlos Ghosn.

De beide autobedrijven vergeten echter ook de vrouwen onder de afnemers niet. Omdat uit onderzoek is gebleken dat vrouwen een vaak doorslaggevende rol spelen bij de keuze van een auto, stelt Renault nu voor bepaalde nieuwe modellen zoals de Captur ontwikkelingsteams in die 50/50 bestaan uit mannen en vrouwen. Daarnaast wordt het interne netwerk voor vrouwen, Women@Renault onder leiding van Sepehri verder versterkt.