Vorige maand verlaagde Honda voor de tweede keer zijn winstverwachting voor het lopende boekjaar. Honda moest afgelopen tijd wereldwijd miljoenen auto’s terugroepen vanwege veiligheidsproblemen met airbags. Dat heeft tot 6 dodelijke slachtoffers geleid. Ook waren er problemen met het hybride aandrijving systeem van de jongste Jazz/Fit en de HR-V/Vezel.

Ito kwam in 1978 als ingenieur bij Honda werken. Naast de functie van bestuursvoorzitter vervulde hij ook de rol van president. Hachigo werkte in verschillende internationale regio’s voor Honda en heeft nu nog een belangrijke managementfunctie bij het autoconcern. Hij begon in 1982 bij de onderneming, eveneens als ingenieur.

Hachigo heeft geen sterk profiel binnen de Honda organisatie, maar het bedrijf heeft nu behoefte aan een stille kracht. Naast kwaliteitsproblemen kwam de autobouwer de afgelopen tijd namelijk ook negatief in het nieuws met het missen van een verkoopdoelstelling. Ito is niet vrij van sterallures en dat komt hem nu duur te staan. Honda verspeelde de tweede positie in de Japanse verkoopstatistieken aan Nissan, een vorm van gezichtsverlies.

Ito heeft de afgelopen 3 jaar geprobeerd om de rigide, decennia oude leveranciersketen met allerlei belangenverstrengelingen proberen te vernieuwen om zo kosten te besparen en nieuwe technologie sneller te kunnen implementeren. Maar scherpe inkopers maken wel vaker brokken in autoland, met als beroemdste voorbeeld José Ignacio López, die het kwaliteitsimago van Opel aan gort reed en zich daarna onmogelijk maakte bij Volkswagen.

Terugkijkend op de recente terugroepacties, kan niet anders dan geconcludeerd worden dat het opblazen van de harmonieuze verhoudingen met leveranciers slecht is bevallen. Zou Honda de afgelopen jaren grote hits hebben gescoord, dan zouden de kwaliteitsproblemen wellicht met de mantel der liefde zijn bedekt, maar dat is niet het geval. Met name de teleurstellende verkoopresultaten van de jongste generatie Civic worden Ito nagedragen. Veel analisten vragen zich af of Honda wel opgewassen is tegen wakkere concurrenten als Volkswagen, Renault-Nissan en Hyundai. Hachigo mag nu bewijzen dat dit wel degelijk het geval is.

Bron: Autointernationaal