Nederlander Van Meel nieuwe baas van BMW M

Een jaar geleden deed op de autoshow van Genève het gerucht de ronde dat Franciscus van Meel, toen nog managing director van Audi quattro GmbH, naar Audi in China zou gaan. Dat gebeurde niet, maar hij vertrok daarentegen naar BMW M.

In de zomer van 2014 werd de in Den Bosch geboren Franciscus van Meel (49) genoemd als mogelijke nieuwe baas van M GmbH. Begin september bevestigde M-chef Friedrich Nitschke, weliswaar off-the-record, dat Van Meel zijn opvolger zou worden. Nog in dezelfde maand werd toen officieel aangekondigd dat Franciscus van Meel per 1 januari 2015 verantwoordelijk zou zijn voor de performance-divisie van BMW. AM sprak de Nederlander tijdens z’n eerste publieke optreden in zijn nieuwe functie bij testritten met de nieuwe X6 M in Austin (Texas).

 

Achter de schermen

Over zijn tijd bij quattro, of zelfs over zijn achttien jaren bij Audi wilde Van Meel met geen woord reppen. Officieel was hij tijdens het gesprek nog maar kort bij M in dienst, dus kon hij ook al niet veel zeggen over zijn nieuwe baan. Vanwege het concurrentiebeding van zijn oude werkgever mocht hij niet eerder dan op 1 januari bij M beginnen, zei Van Meel. "Maar ik ben in de voorgaande drie maanden achter de schermen wel ingewerkt door mijn voorganger die pas op 1 januari met pensioen is gegaan. Dat is wel heel goed, zo’n gelegenheid krijg je niet altijd." Op z’n Linkedin vult Van Meel de desbetreffende periode in met de beschrijving ‘manager BMW M’.

 

Voorwielaandrijving

Gevraagd naar de strategie die hem voor ogen staat, antwoordde de nieuwe ‘Geschäftsführer’ dat M meer mogelijkheden heeft dan alleen de klassieke en iconische M3, M4, M5 en M6. "We kijken ook naar andere segmenten en we zullen onze concurrenten constant uitdagen met de rijkwaliteiten en precisie die zo typerend zijn voor M-auto’s. Maar we willen ons ook onderscheiden met innovatieve technologie." Van Meel zei dat ‘overal naar wordt gekeken’, dus ook naar modellen met voorwielaandrijving. "Maar voorwielaandrijving heeft zo z’n beperkingen als het om performance gaat. Wij moeten vasthouden aan de gedefinieerde eigenschappen, waaronder die van het circuitrijden."

Handbak

Over handgeschakelde transmissies ‘heeft iedereen een mening’, aldus Franciscus van Meel. "De handgeschakelde bak blijft een emotionele kwestie. Maar uit technisch oogpunt is de betekenis ervan beperkt. Het gewicht is lager maar het brandstofverbruik en de schakelprestaties zijn inferieur. De interesse van de klant voor de handbak neemt af als gevolg van de verbeteringen van de transmissies met dubbele koppeling. Of de M3 straks alleen nog met dkg (doppelkupplungsgetriebe, red) leverbaar zal zijn, hangt af van de vraag van de klant. Zolang er vraag is, gooien we de handbak niet weg. We gaan niet met de klant in discussie."

 

i-modellen

Denkt Van Meel dat het mogelijk is dat er in de toekomst ook M-versies zullen komen van de i-modellen?  "Het is fascinerend dat beide uitersten bij BMW zijn ondergebracht. De i-divisie heeft gebruikgemaakt van koolstofvezeltechnologie (crfp) die wij in het afgelopen decennium hebben toegepast. Anderzijds kijken wij wat we kunnen overnemen van de  i8."  Wie daarbij denkt aan de hybride technologie en de toepassing van crfp  in de hele carrosserie, zal beseffen dat er voor Frank van Meel en zijn team op dat gebied nog aardig wat uitdagingen zijn.

 

Blauwe remklauwen

Tijdens de testritten met de X6 M op het circuit bleek dat de auto was uitgerust met de standaard blauwe remklauwen. Koolstofvezel-keramische remmen zijn niet beschikbaar. Van Meel: "Die zijn niet nodig omdat de compound-remmen uitstekend functioneren en slijtvast zijn. Met de X6 M kan je weliswaar op het circuit goed meekomen maar daar wordt vaker een M3 of M4 voor gebruikt. Voor wie extreem sportief wil rijden, bieden we race-remblokken." Tijdens de circuitsessies van telkens een handvol rondjes op het lange, bochtige circuit, bleven de remmen inderdaad zeer constant. Navraag bij de aanwezige ingenieurs leerde dat het remsysteem van ‘onze X6 M’ dus wél met raceblokken was uitgerust. Een andere factor van belang voor goed remgedrag van de ruim 2300 kilogram zware auto vormden de Michelins Pilot Super Sport, een band die speciaal werd ontwikkeld voor de optionele 21-inchwielen van de X6 M, waarop de testauto stond. (HHemmes)

 

 

Nederlander Van Meel nieuwe baas van BMW M - Automobielmanagement.nl

Nederlander Van Meel nieuwe baas van BMW M

Een jaar geleden deed op de autoshow van Genève het gerucht de ronde dat Franciscus van Meel, toen nog managing director van Audi quattro GmbH, naar Audi in China zou gaan. Dat gebeurde niet, maar hij vertrok daarentegen naar BMW M.

In de zomer van 2014 werd de in Den Bosch geboren Franciscus van Meel (49) genoemd als mogelijke nieuwe baas van M GmbH. Begin september bevestigde M-chef Friedrich Nitschke, weliswaar off-the-record, dat Van Meel zijn opvolger zou worden. Nog in dezelfde maand werd toen officieel aangekondigd dat Franciscus van Meel per 1 januari 2015 verantwoordelijk zou zijn voor de performance-divisie van BMW. AM sprak de Nederlander tijdens z’n eerste publieke optreden in zijn nieuwe functie bij testritten met de nieuwe X6 M in Austin (Texas).

 

Achter de schermen

Over zijn tijd bij quattro, of zelfs over zijn achttien jaren bij Audi wilde Van Meel met geen woord reppen. Officieel was hij tijdens het gesprek nog maar kort bij M in dienst, dus kon hij ook al niet veel zeggen over zijn nieuwe baan. Vanwege het concurrentiebeding van zijn oude werkgever mocht hij niet eerder dan op 1 januari bij M beginnen, zei Van Meel. "Maar ik ben in de voorgaande drie maanden achter de schermen wel ingewerkt door mijn voorganger die pas op 1 januari met pensioen is gegaan. Dat is wel heel goed, zo’n gelegenheid krijg je niet altijd." Op z’n Linkedin vult Van Meel de desbetreffende periode in met de beschrijving ‘manager BMW M’.

 

Voorwielaandrijving

Gevraagd naar de strategie die hem voor ogen staat, antwoordde de nieuwe ‘Geschäftsführer’ dat M meer mogelijkheden heeft dan alleen de klassieke en iconische M3, M4, M5 en M6. "We kijken ook naar andere segmenten en we zullen onze concurrenten constant uitdagen met de rijkwaliteiten en precisie die zo typerend zijn voor M-auto’s. Maar we willen ons ook onderscheiden met innovatieve technologie." Van Meel zei dat ‘overal naar wordt gekeken’, dus ook naar modellen met voorwielaandrijving. "Maar voorwielaandrijving heeft zo z’n beperkingen als het om performance gaat. Wij moeten vasthouden aan de gedefinieerde eigenschappen, waaronder die van het circuitrijden."

Handbak

Over handgeschakelde transmissies ‘heeft iedereen een mening’, aldus Franciscus van Meel. "De handgeschakelde bak blijft een emotionele kwestie. Maar uit technisch oogpunt is de betekenis ervan beperkt. Het gewicht is lager maar het brandstofverbruik en de schakelprestaties zijn inferieur. De interesse van de klant voor de handbak neemt af als gevolg van de verbeteringen van de transmissies met dubbele koppeling. Of de M3 straks alleen nog met dkg (doppelkupplungsgetriebe, red) leverbaar zal zijn, hangt af van de vraag van de klant. Zolang er vraag is, gooien we de handbak niet weg. We gaan niet met de klant in discussie."

 

i-modellen

Denkt Van Meel dat het mogelijk is dat er in de toekomst ook M-versies zullen komen van de i-modellen?  "Het is fascinerend dat beide uitersten bij BMW zijn ondergebracht. De i-divisie heeft gebruikgemaakt van koolstofvezeltechnologie (crfp) die wij in het afgelopen decennium hebben toegepast. Anderzijds kijken wij wat we kunnen overnemen van de  i8."  Wie daarbij denkt aan de hybride technologie en de toepassing van crfp  in de hele carrosserie, zal beseffen dat er voor Frank van Meel en zijn team op dat gebied nog aardig wat uitdagingen zijn.

 

Blauwe remklauwen

Tijdens de testritten met de X6 M op het circuit bleek dat de auto was uitgerust met de standaard blauwe remklauwen. Koolstofvezel-keramische remmen zijn niet beschikbaar. Van Meel: "Die zijn niet nodig omdat de compound-remmen uitstekend functioneren en slijtvast zijn. Met de X6 M kan je weliswaar op het circuit goed meekomen maar daar wordt vaker een M3 of M4 voor gebruikt. Voor wie extreem sportief wil rijden, bieden we race-remblokken." Tijdens de circuitsessies van telkens een handvol rondjes op het lange, bochtige circuit, bleven de remmen inderdaad zeer constant. Navraag bij de aanwezige ingenieurs leerde dat het remsysteem van ‘onze X6 M’ dus wél met raceblokken was uitgerust. Een andere factor van belang voor goed remgedrag van de ruim 2300 kilogram zware auto vormden de Michelins Pilot Super Sport, een band die speciaal werd ontwikkeld voor de optionele 21-inchwielen van de X6 M, waarop de testauto stond. (HHemmes)