"Op enig moment zullen wij drie miljoen auto’s per jaar bouwen, maar dat moeten we nog bereiken", zo zegt Manfred Schoch, de voorzitter van de centrale ondernemingsraad, het in Automobilwoche. In het afgelopen boekjaar bereikte BMW Group voor het eerst de grens van twee miljoen met een groeipercentage van 7,9 procent. Volgend analisten kan de fabrikant de grens van drie miljoen eenheden nog onder de termijn van Krüger bereiken. Bij BMW gaat men ervan uit dat Krüger (49) twee volle termijnen van vijf jaar als ceo zal aanblijven. Bij een jaarlijks groeipercentage van vier procent kan BMW over tien jaar meer dan drie miljoen auto’s verkopen.  Uitgaande van een groeipercentage van vijf procent, kan BMW in 2024 ongeveer 3,5 miljoen eenheden verkopen. Over het algemeen gaat men uit van een lagere groei dan die van 2014 omdat de hausse in China al voorbij is. Om in afzet te kunnen groeien, wordt de productiecapaciteit vergroot, met name in de VS en in China. Dat is al besloten onder de scheidende ceo, Norbert Reithofer. Die kan de vorderingen straks goed in de gaten houden want hij gaat verder als voorzitter van de raad van toezicht.

De grootste uitdaging voor Krüger zal liggen in de digitalisering. Auto en it versmelten steeds meer en de wensen van de klanten en de technologie veranderen sterk. Als Krüger zijn BMW toekomstbestendig wil maken, moet hij bij de connectiviteit en bij het autonoom rijden voorop gaan. Hij treedt aan op de algemene aandeelhoudersvergadering van woensdag 13 mei.