‘VW heeft voorlopig geen Piëch-opvolger nodig’

Volkswagen moet eerst met een nieuwe structuur komen voordat een nieuwe voorzitter van de raad van toezicht wordt benoemd. Dat zei OR-voorzitter Bernd Osterloh in een interview.

Voor het eerst in ruim twintig jaar heeft Volkswagen niet langer Ferdinand Piëch aan de top. Analisten en investeerders hoopten op de benoeming van een krachtige voorzitter om samen met ceo Martin Winterkorn  de grote problemen waar het bedrijf mee kampt op te lossen. Het gaat bijvoorbeeld om de lage winstmarge van het kernmerk Volkswagen (twee procent over het eerste kwartaal).  Sinds Piëch in april aan z’n stutten trok, hebben de vertegenwoordigers van de werknemers geprobeerd meer invloed te krijgen op de strategie om ervoor te zorgen dat de productiviteit omhoog gaat zonder dat er banen worden geschrapt. "We willen eerste debatteren over de structuur van de onderneming. Daarna kunnen we praten over de nieuwe voorzitter van de raad van toezicht", aldus Osterloh tegenover persbureau Reuters. Winterkorm heeft beloofd dat hij in oktober een nieuwe structuur zal presenteren.

De vertegenwoordigers van de werknemers bezetten de helft van alle zetels in de raad van toezicht, terwijl de deelstaat Niedersachsen (bezit twintig procent van het bedrijf) ook nog twee zetels heeft. Zij samen kunnen potentieel dus alle kandidaten voor voorzitterspositie wegstemmen. Het machtsvacuüm komt op een cruciaal moment voor Volkswagen nu het bedrijf zijn winstgevendheid wil verhogen en zijn verkoopresultaten in de VS vergroten. Al met al moet dan ook nog Toyota worden ingehaald als ’s wereld grootste autofabrikant qua aantallen.
Osterloh gaat niet meewerken aan diep ingrijpen in de fabriek in Wolfsburg en de andere Duitse locaties. Hij wil een nieuwe structuur die de macht in het concern nog meer zal neerleggen bij het hoofdkwartier in de VW-stad in Niedersachsen. Hij wil bijvoorbeeld dat de twaalf merken zich houden aan specificaties die door het hoofdkantoor zijn vastgesteld zodat het kernmerk VW kan profiteren van de voordelen van de schaalgrootte, in plaats van het maken van kostbare modificaties die moeten passen bij de individuele merken. "Het hoofdkantoor moet in de gaten kunnen houden of de technische specificaties van de modulaire platforms hiervoor zijn nageleefd", aldus Osterloh.

Op het moment is de structuur van de Volkswagen Group gebaseerd op zijn verschillende merken zoals Audi, Lamborghini, Bentley, Bugatti, Skoda, Seat, Ducati, MAN en Scania. "Het bedrijf moet in staat zijn sneller beslissingen te nemen met een kleiner management", aldus de OR-voorzitter. Er zijn nu negen leden in de raad van bestuur (Vorstand).
Voorlopig acteert vicevoorzitter Berthold Huber, voormalig baas van vakbond IG Metall, als voorzitter van de toezichtsraad in de plaats van Piëch.  (bron: Reuters)

 

Reacties

Indien dit waar is is VW een vogel voor de kat.Vakbonden zijn doorgaans de meest blokkerende organen. Osterlo wil werkgelegeneid behouden in Duitsland , hij wil niet dat VW performant is zodat het maximaal werkgelegenheid kan garanderen. En hij wil een eenheidsworst.

Geplaatst door: Erik Deroost op
‘VW heeft voorlopig geen Piëch-opvolger nodig’ - Automobielmanagement.nl

‘VW heeft voorlopig geen Piëch-opvolger nodig’

Volkswagen moet eerst met een nieuwe structuur komen voordat een nieuwe voorzitter van de raad van toezicht wordt benoemd. Dat zei OR-voorzitter Bernd Osterloh in een interview.

Voor het eerst in ruim twintig jaar heeft Volkswagen niet langer Ferdinand Piëch aan de top. Analisten en investeerders hoopten op de benoeming van een krachtige voorzitter om samen met ceo Martin Winterkorn  de grote problemen waar het bedrijf mee kampt op te lossen. Het gaat bijvoorbeeld om de lage winstmarge van het kernmerk Volkswagen (twee procent over het eerste kwartaal).  Sinds Piëch in april aan z’n stutten trok, hebben de vertegenwoordigers van de werknemers geprobeerd meer invloed te krijgen op de strategie om ervoor te zorgen dat de productiviteit omhoog gaat zonder dat er banen worden geschrapt. "We willen eerste debatteren over de structuur van de onderneming. Daarna kunnen we praten over de nieuwe voorzitter van de raad van toezicht", aldus Osterloh tegenover persbureau Reuters. Winterkorm heeft beloofd dat hij in oktober een nieuwe structuur zal presenteren.

De vertegenwoordigers van de werknemers bezetten de helft van alle zetels in de raad van toezicht, terwijl de deelstaat Niedersachsen (bezit twintig procent van het bedrijf) ook nog twee zetels heeft. Zij samen kunnen potentieel dus alle kandidaten voor voorzitterspositie wegstemmen. Het machtsvacuüm komt op een cruciaal moment voor Volkswagen nu het bedrijf zijn winstgevendheid wil verhogen en zijn verkoopresultaten in de VS vergroten. Al met al moet dan ook nog Toyota worden ingehaald als ’s wereld grootste autofabrikant qua aantallen.
Osterloh gaat niet meewerken aan diep ingrijpen in de fabriek in Wolfsburg en de andere Duitse locaties. Hij wil een nieuwe structuur die de macht in het concern nog meer zal neerleggen bij het hoofdkwartier in de VW-stad in Niedersachsen. Hij wil bijvoorbeeld dat de twaalf merken zich houden aan specificaties die door het hoofdkantoor zijn vastgesteld zodat het kernmerk VW kan profiteren van de voordelen van de schaalgrootte, in plaats van het maken van kostbare modificaties die moeten passen bij de individuele merken. "Het hoofdkantoor moet in de gaten kunnen houden of de technische specificaties van de modulaire platforms hiervoor zijn nageleefd", aldus Osterloh.

Op het moment is de structuur van de Volkswagen Group gebaseerd op zijn verschillende merken zoals Audi, Lamborghini, Bentley, Bugatti, Skoda, Seat, Ducati, MAN en Scania. "Het bedrijf moet in staat zijn sneller beslissingen te nemen met een kleiner management", aldus de OR-voorzitter. Er zijn nu negen leden in de raad van bestuur (Vorstand).
Voorlopig acteert vicevoorzitter Berthold Huber, voormalig baas van vakbond IG Metall, als voorzitter van de toezichtsraad in de plaats van Piëch.  (bron: Reuters)

 

Reacties

Indien dit waar is is VW een vogel voor de kat.Vakbonden zijn doorgaans de meest blokkerende organen. Osterlo wil werkgelegeneid behouden in Duitsland , hij wil niet dat VW performant is zodat het maximaal werkgelegenheid kan garanderen. En hij wil een eenheidsworst.

Geplaatst door: Erik Deroost op