Ceo Matthias Müller: "De wijzigingen in de structuur zorgen ervoor dat de besluitvorming sneller gaat, de complexiteit kleiner wordt en dat de efficiency groter wordt." Het management van de groep kan nu meer focussen op overkoepelende onderwerpen van de toekomst, op de synergie tussen de merken en op het ontwikkelen van de algemene strategie, zo is de redenering "Het team dat gaat over de gebieden die tot de verantwoordelijkheid van de ceo behoren, is bijna compleet met excellente mensen van binnen en buiten het concern die op nieuwe posten komen. We focussen in het bijzonder op de technologische veranderingen die invloed hebben op de toekomst van mobiliteit, van de elektrificatie tot de digitale transformatie. Het is ons doel een beslissende rol te spelen bij het transformatie van de auto.  Onze nieuwe uitgedunde structuur zal zorgen voor snellere besluitvorming en voor efficiëntere actie." Naar aanleiding van dieselgate vertrok eerst ceo Winterkorn bij Volkswagen van het toneel om opgevolgd te worden door Müller (ceo van Porsche). De financiële topman Pötsch van VW Group werd bevorderd tot voorzitter van de raad van toezicht. Volkswagen trok eind oktober al Thomas Sedran aan, die verantwoordelijk wordt voor strategie van de Volkswagen Group. Hij is onder meer bekend van zijn interim-periode bij Opel. In het licht van deze veranderingen zullen in het eerste kwartaal van 2016 ook de volgende benoemingen plaatsvinden:

Ulrich Eichhorn (54) wordt de baas van Research & Development voor de hele Volkswagen Groep. Eichhorn is een ingenieur, werkte bij Ford en was hoofd van Volkswagen Group Research van 2000 tot 2003. Toen werd hij de baas van engineering bij Bentley in 2003 tot het jaar 2012 want toen werd hij directeur werd van VDA, de associatie van de Duitse autoindustrie.
Fred Kappler (57) wordt verantwoordelijk voor de verkoop van de groep. Hij kwam als trainee bij Volkswagen in  1982 en had daarna diverse functies. In 2000 werd hij verantwoordleijk voor de verkoop van het merk Volkswagen in Duitsland, in 2004 werd hij verantwoordelijk voor verkoop in de raad van bestuur van bij Škoda Auto, hij werd verkoopbaas van Volkswagen originele onderdelen in 2009 en baas van ‘Group Services’ in 2011.
Michael Mauer (53) wordt baas van design voor de hele groep, naast zijn functie bij Porsche. Hij is sinds 2004 hoofd van design bij Porsche AG en was ook verantwoordleijk voor de styling van de Cayenne (2007), de Panamera en de 918 Spyder.
Wolfram Thomas (59) wordt verantwoordelijk voor productie.  Hij werkt al  35 jaar Volkswagen. Via diverse functies werd hij fabrieksdirecteur van Volkswagen Kassel in 1998. In 2002 werd hij verantwoordelijk voor de productie van Seat en in 2012 werd hij benoemd tot baas voor milieu, energie en nieuwe business van het concern.
Ralf-Gerhard Willner (54) gaat de ‘Group Product and Modular Toolkit Strategy’ leiden.  Hij begon bij Audi in Ingolstadt in 1987. In 2003 werd hij bij Audi benoemd tot hoofd van de ontwikkeling van vehicle concepts  en in 2007 kreeg hij die taak ook bij VW personenwagens.  In 2007 werd Willner technisch directeur bij Italdesign Giugiaro en om vervolgens in 2013 terug te keren naar Audi als hoofd van Vehicle Concepts .