Dieselgate kost Audi-techniekbaas Knirsch de kop

De directeur ontwikkeling van Audi, Stephan Knirsch, is zoals al werd voorspeld, de laan uitgestuurd wegens zijn rol in dieselgate. Hij heeft toegegeven informatie achter gehouden te hebben over het sjoemelen met de emissietesten.

Dieselgate kost Audi-techniekbaas Knirsch de kop

Knirsch was pas sinds januari lid van het management team bij Audi als opvolger van Ulrich Hackenberg die ook al vanwege het sjoemelschandaal geschorst werd. Bij Audi was Hirsch sinds 2013 verantwoordelijk voor de ontwikkeling van motoren. Bij zijn benoeming legde hij nog een officiële verklaring af dat hij niet op de hoogte was van enig gesjoemel met de uitstoot van dieselmotoren. "Helaas komt uit het interne onderzoek een ander beeld naar voren. Daarom moesten onze wegen scheiden," verklaarde Berthold Huber, vice-voorzitter van de raad van commissarissen van Audi en voorheen voorzitter van de machtige vakbond IG Metall.

Knirsch werkte al sinds de jaren negentig voor VW en was daar ook nauw betrokken bij de ontwikkeling van dieselmotoren en alles wat daar omheen speelt. Zijn vertrek richt de schijnwerper nog eens extra op Audi-topman Rudolf Stadler en zijn mogelijke rol. Stadler is vorige week gehoord door het Amerikaanse advocatenkantoor Jones Day dat in opdracht van VW bezig is met een diepgaand intern onderzoek naar het hoe en waarom van het dieselschandaal.

Dieselgate kost Audi-techniekbaas Knirsch de kop - Automobielmanagement.nl

Dieselgate kost Audi-techniekbaas Knirsch de kop

De directeur ontwikkeling van Audi, Stephan Knirsch, is zoals al werd voorspeld, de laan uitgestuurd wegens zijn rol in dieselgate. Hij heeft toegegeven informatie achter gehouden te hebben over het sjoemelen met de emissietesten.

Dieselgate kost Audi-techniekbaas Knirsch de kop

Knirsch was pas sinds januari lid van het management team bij Audi als opvolger van Ulrich Hackenberg die ook al vanwege het sjoemelschandaal geschorst werd. Bij Audi was Hirsch sinds 2013 verantwoordelijk voor de ontwikkeling van motoren. Bij zijn benoeming legde hij nog een officiële verklaring af dat hij niet op de hoogte was van enig gesjoemel met de uitstoot van dieselmotoren. "Helaas komt uit het interne onderzoek een ander beeld naar voren. Daarom moesten onze wegen scheiden," verklaarde Berthold Huber, vice-voorzitter van de raad van commissarissen van Audi en voorheen voorzitter van de machtige vakbond IG Metall.

Knirsch werkte al sinds de jaren negentig voor VW en was daar ook nauw betrokken bij de ontwikkeling van dieselmotoren en alles wat daar omheen speelt. Zijn vertrek richt de schijnwerper nog eens extra op Audi-topman Rudolf Stadler en zijn mogelijke rol. Stadler is vorige week gehoord door het Amerikaanse advocatenkantoor Jones Day dat in opdracht van VW bezig is met een diepgaand intern onderzoek naar het hoe en waarom van het dieselschandaal.