In die campagne werden voor de fictieve lifestyle & design-organisatie jade kandidaten gezocht voor de functie van verkoopadviseur. De advertentietekst was qua functieomschrijving identiek aan die van een simultaan geplaatste Opel-advertentie. Het resultaat: de jade-vacature leverde overwegend vrouwelijke kandidaten op en die van Opel voornamelijk mannelijke.

Het beroep autoverkoper is onverminderd actueel, zegt Opel Nederland. Acht op de tien Nederlanders geeft aan het liefst een auto (nieuw of gebruikt) te kopen bij een merkdealer of universeel autobedrijf. De belangrijkste redenen zijn onder meer advies (49%) en persoonlijk contact met de verkoper (38%). Verkopers moeten volgens de autokopers vooral beschikken over klantgerichtheid en inlevingsvermogen, naast expertise. Deze eigenschappen worden door de respondenten van het onderzoek vaker geassocieerd met vrouwen dan met mannen.

Op Internationale Vrouwendag is ook bekend geworden dat zeker één op de tien Britse garages nu vrouwelijke monteurs in dienst heeft, dat is ruim een verdubbeling in een goede zes jaar tijd. Dat aantal kan echter nog een stuk hoger, denkt WhoCanFixMyCar.com, dat daarom samen met de garages met een campagne is begonnen om meer vrouwen naar het vak te trekken. Mede-oprichter Alistair Preston: "Er rijden inmiddels meer vrouwen op de weg dan mannen dus het is niet verrassend dat ook het aantal vrouwelijke monteurs toeneemt. We zijn daar erg blij mee en moedigen het graag verder aan. Er is geen enkele reden waarom een vrouw niet minstens net zo goed zou zijn in dit werk. We zien ook dat steeds meer besluitvormers in de autosector vrouw zijn."

wervingscampagne