Dat meldt Automobilwoche. Het instituut deed het onderzoek in opdracht van de televisiezender n-tv. Het bleek dat werkplaatsen van de universele ketens Pneuhage en Vergölst en van het merk Opel over het algemeen het beste scoorden. De dealers van Mercedes en BMW kwamen op plek vier en vijf terecht. Het zwakste punt van de werkplaatsen is de service aan de klant want voor 36 procent van de deelnemers was het maken van afspraken, de wachttijden en de vriendelijkheid van het personeel onder de maat. Ook over de kwaliteit van het advies van de werkplaatsen was een op de drie consumenten ontevreden. Daarmee scoren de werkplaatsen slechter dan in 2012, aldus directeur Markus Hamer van het instituut. Toen was maar een op de vijf van de ondervraagden hierover ontevreden.
Anderzijds zijn er goede resultaten behaald bij de beoordeling van de prijs-prestatieverhouding. Meer dan tweederde deel van de ondervraagden was tevreden met de professionaliteit van de reparatie, de transparantie van offerte en de rekening. De bedrijven ven Vergölst scoorden als enige score ‘zeer goed’ op dit vlak en de klanten toonden bij deze bedrijven de hoogste bereidheid om het desbetreffende bedrijf aan te bevelen bij andere mensen.
Aan de online enquête deden ruim drieduizend klanten mee die in de afgelopen twaalf maanden met de prestaties van een autowerkplaats te maken hebben gehad. In de uitkomsten zijn vervolgens alleen die werkplaatsen meegenomen waarvan meer dan honderd beoordelingen waren ingevuld. Daarom ging het uiteindelijk om slechts twintig ondernemingen. De twee hoogstgeplaatste bedrijven zijn de werkplaatsketens Pneuhage en Vergölst – die komen allebei voort uit de bandensector. Pneuhage uit Karlsruhe heeft een keten van 320 servicestations onder de naam Pneuhage Reifendienste. Vergölst GmbH in Hannover is een keten voor banden- en autoservice met 380 aangesloten bedrijven in Duitsland. Het bedrijf is een dochter van Continental AG.
Het Duitse Institut für Service-Qualität (DISQ) in Hamburg doet onafhankelijk concurrentieonderzoek, B2B-studies en consumentenenquêtes. Men zet daarvoor over heel Duitsland vijftienhonderd testers in. (bron: Automobilwoche)