Dit blijkt uit door Aumacon bewerkte cijfers van fabrikantenkoepel Acea. Van de vijf belangrijkste autolanden in Europa boekten het Verenigd Koninkrijk en Spanje zelfs nog lichte winstjes, marktleider Duitsland daalde een plus van 0,4 procent. De malheur zit hem vooral in de zuidelijke landen; de autodealers in Frankrijk en Italië verkochten in januari resp. 20,7 procent en 16,9 procent minder auto’s dan in dezelfde periode een vorig jaar. Door een traditioneel zwakke beginmaand van de Spaanse markt staat Nederland (bij ons wordt door een afleverhausse van leaseauto’s juist steeds sterk begonnen) nu op de vijfde plek in Europa, boven Spanje en België. Overigens is het overall beeld feitelijk niet negatief; in maar liefst 19 van de 29 door Acea beschouwde landen viel in januari een verkoopwinst te noteren.

Tussen de fabrikanten lijken de verschillen alleen maar groter te worden. Het leidende VW-concern wordt groter en groter en ziet – met uitzondering van Seat – al zijn merken verkoopwinst boeken. De mediterrane fabrikanten hebben het daarentegen erg moeilijk. Zowel de PSA Group (-14,6%), de Renault Group (-24,6%) als de Fiat Group (-15,9%) maakten een meer dan moeizame start. Daartegenover deed Ford het relatief beter met terugvallen van resp. ‘slechts’ 4,3 en 13,8 procent. Opmerkelijk is de volumewinst van Daimler dat met het merk Mercedes-Benz nog maar nipt onder het inzakkende BMW zit. Verder gaat het ook goed met de Koreaanse tandem Hyundai-Kia; beide merken plusten fors.

Maar … het kan altijd beter. Dat bewijst het vooralsnog nietige Lexus maar weer eens. Het luxemerk uit de Toyota-stal haalde in januari een ruime verdubbeling uit de Europese markt. Bijna veertig procent ervan ging naar één land. Jawel, naar het land van de lage bijtellingen: Nederland.

Zie voor alle cijfers