Duitsland moet een daling met bijna vijf procent melden, Frankrijk krijgt een nieuwe grote klap met ruim zestien procent afname terwijl het inzakken van de automarkt in de Zuid-Europese crisislanden ook onverminderd door gaat. De Europese autokoepel Acea meldt dat er afgelopen maand 1.106.845 nieuwe auto’s werden verkocht. Dat is wel een goede negentigduizend meer dan in april en (op de maand maart na) het hoogste aantal sinds vorig jaar september. Acea komt voor ons land op 47.628 nieuwe auto’s, een daling met 4,4 procent op jaarbasis. België doet het bijzonder slecht met een val van 25 procent maar dat is volgens de nationale autofederatie Febiac te wijten aan telproblemen met een nieuw computersysteem bij de dienst verkeersregistratie.

Opvallend is verder dat ook deze maand de plussen vooral uit Oost-Europa komen. Zo komt Polen op een groei van zeven procent, haalt Hongarije zelfs een groei van bijna twintig procent en is de automarkt in Bulgarije – althans volgens Acea – nu de helft groter dan een jaar geleden. De omgekeerde beweging doet zich voor in Griekenland waar nu een kleine 50 procent minder auto’s worden verkocht dan vorig jaar rond deze tijd.