Nationaal Zakenauto Onderzoek voorspelt attractiviteit van de automerken

Voor de vijfde keer presenteert AM het Nationaal Zakenauto Onderzoek (NZO). De belangrijkste conclusies worden donderdag 19 september gepresenteerd op het Driving Business Event van Automobiel Management.

Het NZO, in partnerschap uitgevoerd met dataleverancier RDC en dit keer voor het eerst ook met de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen VNA, bestond uit een uitgebreide vragenlijst voor berijders van zakenauto’s en voor bedrijven die zakenauto’s inzetten. Bijna vierenhalf duizend berijders vulden de vragenlijst in, net als meer dan vijfhonderd verantwoordelijken voor de inzet van zakenauto’s bij Nederlandse ondernemingen. Een enorm hoge score.

Onderzoeker Eric Vousten van het bureau VMS | Research Intelligence & Strategy analyseerde de resultaten. Hij maakt een uitgebreid onderzoeksrapport dat binnenkort via de websites van de drie partners AM, RDC en VNA te downloaden is. Bovendien zal er een beknopt papieren rapport verschijnen. "Er zijn elk jaar honderden downloads maar we verwachten dat er dit jaar opnieuw meer mensen van de onderzoeksresultaten zullen kennisnemen. Want een groot onderzoek als dit, dat trends voor de langere termijn laat zien of zelfs voorspelt, heeft grote waarde voor de mobiliteitsbranche en alle geïnteresseerden in zakelijke mobiliteit."

Er zijn veel conclusies te trekken maar de belangrijkste presenteert Vousten in een korte presentatie tijdens het Driving Business Event van Automobiel Management op 19 september. Vousten: "Het kan zorgelijk zijn voor de autobranche dat de merkloyaliteit nóg verder daalt. In NZO 2012 was al een sterke daling te zien, maar dit jaar is die nog verder afgenomen. BMW en Volvo scoren op dit moment van alle merken het hoogst maar hebben toch ook maar een merkloyaliteit van zestig procent." De meeste merken blijken een aanmerkelijk lagere loyaliteitsscore dan vorig jaar te hebben. "Dat heeft een reeks van oorzaken maar eentje ervan is zeker de fiscale sturing. Daar blijkt de zakelijke rijders heel gevoelig voor."

Twee jaar geleden is in het NZO de zogenoemde attractiviteitsindex ingevoerd en die geeft aan als hoe attractief de zakelijke rijder de automerken ziet.  Vousten: "Het is een momentopname, het geeft inzicht in de merkvoorkeur op dit moment. Maar de index blijkt al twee jaar nauwkeurig de ontwikkeling van de marktaandelen te voorspellen. In NZO 2013 hebben Mitsubishi, Volvo, Mercedes, BMW, Alfa Romeo en Audi een hoge attractiviteitsindex en die merken kunnen het komende jaar rekenen op een groeiende belangstelling. Maar merken als Hyundai, Kia, Renault, Opel en Peugeot hebben juist een lage index dus een lager marktaandeel is voor die merken te verwachten." In het onderzoek staan natuurlijk alle merken met hun index opgesomd.

Wat ook een opvallende conclusie is, is dat niet minder dan de helft van de bedrijven aan zijn berijders (nog steeds) helemaal geen inzicht geeft in het brandstofverbruik. Bovendien voelen zakelijke rijders geen urgentie om te besparen op mobiliteitskosten of mate van milieubelasting. Onderzoeker Vousten: "Ik zou tegen werkgevers willen zeggen: stuur het gedrag door te belonen, of het nu gaat om de autokeuze of om zuinig/milieubewust rijden. De keuzes voor mobiliteit blijken heel sterk financieel gedreven."

Het Nationaal Zakenauto Onderzoek 2013 en alle bijlagen zijn binnenkort te downloaden via de websites www.automobielmanagement.nl, www.rdc.nl of www.vna-lease.nl.       

   

 

 

Nationaal Zakenauto Onderzoek voorspelt attractiviteit van de automerken - Automobielmanagement.nl

Nationaal Zakenauto Onderzoek voorspelt attractiviteit van de automerken

Voor de vijfde keer presenteert AM het Nationaal Zakenauto Onderzoek (NZO). De belangrijkste conclusies worden donderdag 19 september gepresenteerd op het Driving Business Event van Automobiel Management.

Het NZO, in partnerschap uitgevoerd met dataleverancier RDC en dit keer voor het eerst ook met de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen VNA, bestond uit een uitgebreide vragenlijst voor berijders van zakenauto’s en voor bedrijven die zakenauto’s inzetten. Bijna vierenhalf duizend berijders vulden de vragenlijst in, net als meer dan vijfhonderd verantwoordelijken voor de inzet van zakenauto’s bij Nederlandse ondernemingen. Een enorm hoge score.

Onderzoeker Eric Vousten van het bureau VMS | Research Intelligence & Strategy analyseerde de resultaten. Hij maakt een uitgebreid onderzoeksrapport dat binnenkort via de websites van de drie partners AM, RDC en VNA te downloaden is. Bovendien zal er een beknopt papieren rapport verschijnen. "Er zijn elk jaar honderden downloads maar we verwachten dat er dit jaar opnieuw meer mensen van de onderzoeksresultaten zullen kennisnemen. Want een groot onderzoek als dit, dat trends voor de langere termijn laat zien of zelfs voorspelt, heeft grote waarde voor de mobiliteitsbranche en alle geïnteresseerden in zakelijke mobiliteit."

Er zijn veel conclusies te trekken maar de belangrijkste presenteert Vousten in een korte presentatie tijdens het Driving Business Event van Automobiel Management op 19 september. Vousten: "Het kan zorgelijk zijn voor de autobranche dat de merkloyaliteit nóg verder daalt. In NZO 2012 was al een sterke daling te zien, maar dit jaar is die nog verder afgenomen. BMW en Volvo scoren op dit moment van alle merken het hoogst maar hebben toch ook maar een merkloyaliteit van zestig procent." De meeste merken blijken een aanmerkelijk lagere loyaliteitsscore dan vorig jaar te hebben. "Dat heeft een reeks van oorzaken maar eentje ervan is zeker de fiscale sturing. Daar blijkt de zakelijke rijders heel gevoelig voor."

Twee jaar geleden is in het NZO de zogenoemde attractiviteitsindex ingevoerd en die geeft aan als hoe attractief de zakelijke rijder de automerken ziet.  Vousten: "Het is een momentopname, het geeft inzicht in de merkvoorkeur op dit moment. Maar de index blijkt al twee jaar nauwkeurig de ontwikkeling van de marktaandelen te voorspellen. In NZO 2013 hebben Mitsubishi, Volvo, Mercedes, BMW, Alfa Romeo en Audi een hoge attractiviteitsindex en die merken kunnen het komende jaar rekenen op een groeiende belangstelling. Maar merken als Hyundai, Kia, Renault, Opel en Peugeot hebben juist een lage index dus een lager marktaandeel is voor die merken te verwachten." In het onderzoek staan natuurlijk alle merken met hun index opgesomd.

Wat ook een opvallende conclusie is, is dat niet minder dan de helft van de bedrijven aan zijn berijders (nog steeds) helemaal geen inzicht geeft in het brandstofverbruik. Bovendien voelen zakelijke rijders geen urgentie om te besparen op mobiliteitskosten of mate van milieubelasting. Onderzoeker Vousten: "Ik zou tegen werkgevers willen zeggen: stuur het gedrag door te belonen, of het nu gaat om de autokeuze of om zuinig/milieubewust rijden. De keuzes voor mobiliteit blijken heel sterk financieel gedreven."

Het Nationaal Zakenauto Onderzoek 2013 en alle bijlagen zijn binnenkort te downloaden via de websites www.automobielmanagement.nl, www.rdc.nl of www.vna-lease.nl.