Autoverkoop maart: -17%; slechtste Q1 sinds 1969

Afgelopen maand leverden de gezamenlijke autodealers slechts 29.530 nieuwe auto’s af, tegenover 35.562 stuks in maart 2013, een afname van 17,0 procent. Dit blijkt uit cijfers van RDC, bewerkt door kennisbureau AUMACON. Het eerste kwartaal werd afgesloten met het laagste verkoopcijfer sinds 1969.

De autoverkopen in ons land komen dit jaar moeizaam op gang. Enerzijds was dit te verwachten gezien de massale voorregistratie van zakelijke auto’s per eind 2013, anderzijds is de algehele koopbereidheid van consumenten nog steeds erg laag. Over het hele eerste kwartaal gemeten werden er dit jaar 107.265 nieuwe auto’s afgeleverd, tegenover 115.423 stuks in Q1-2013, een daling van 7,1 procent.

AUMACON-directeur Clem Dickmann: "We moeten helemaal terug naar 1969 voor een nóg slechtere start van een autoverkoopjaar. Het is nu vooral de particuliere markt die achterblijft. We moeten nu eenmaal vaststellen dat voor veel mensen een nieuwe auto geen hoge prioriteit heeft op het bestedingenlijstje." Toch ziet Dickmann ook lichtpuntjes: "De verbetering van het consumentenvertrouwen houdt nu al enige tijd aan. Dat gaat hoe dan leiden tot impulsen voor de autoverkopen. Daarnaast blijft de zakelijk markt – mede door aanhoudend aantrekkelijke, fiscale stimulansen – redelijk stabiel. Zo stonden de Skoda Octavia en Mitsubishi Outlander in maart in de top-5 van het lijstje van bestverkochte modellen." Voor geheel 2014 gaat AUMACON uit van een – vergeleken met 2013 – vrijwel gelijke totaalmarkt; de jongste prognose staat op 415 duizend stuks.

Meer verkoopcijfers op http://www.dealersupportnet.nl/verkoopcijfers-nl/

Opel leverde in maart de meeste nieuwe auto’s af (2.643 stuks, marktaandeel 9,0%), gevolgd door 2. Renault (2.474/8,4%), 3. Volkswagen (2.458/8,3%), 4. Peugeot (2.240/7,6%) en 5. Ford (1.887/6,4%).

De populairste modellen in maart waren: 1. Volkswagen Golf (1.101 stuks), 2. Renault Clio (1.015), 3. Skoda Octavia (943), 4. Mitsubishi Outlander (931) en 5. Renault Captur (918).

Na drie maanden bestaat de merken top-5 van 2014 achtereenvolgens uit: 1. Volkswagen (12.300 stuks, marktaandeel 11,5%), 2. Peugeot (8.050/7,5%), 3. Renault (8.031/7,5%), 4. Kia (6.630/6,2%) en 5. Ford (6.604/6,2%).

Reacties

Onze hofnar Rutte is ook van mening dat het goed gaat. Hij heeft tesamen met zijn kornuiten vakkundig diverse bedrijfstakken om zeep geholpen. Weekers mag dan wel naar huis gestuurd zijn maar ook de gevolgen van zijn kortzichtige beleid zijn meer dan duidelijk.
Dit kabinet heeft met verwarring en onduidelijkheid veel schade aangericht. Een economie stimuleren doe je door bureaucratische belemmeringen te verminderen en belastingen te verlagen en zaken eenvoudiger te maken. Dit cabaret heeft precies alles verkeerd om gedaan.

Geplaatst door: Eduard Pijl op

Ik denk dat de arrogantie van de autodealers ook een rol speelt in het geheel, als je het mij vraagt zijn de showrooms in de meeste gevallen “eurovreters”.
Online is de toekomst en daar lijken de dealers nog niet helemaal in mee te willen.
Websites zoals http://www.nieuweautokopen.nl en http://www.ditisdeprijs.nl spelen hier op een creatieve manier op in.
Geen dure showrooms, meer korting doormiddel van het collectief, en simpelweg de goedkoopste manier om een nieuwe auto aan te schaffen.
En als je het mij vraagt een mooie optie voor een dealer om met dit soort bedrijven samen te werken.
Wie weet wordt het dan weer wat!

Geplaatst door: nicky op
Autoverkoop maart: -17%; slechtste Q1 sinds 1969 - Automobielmanagement.nl

Autoverkoop maart: -17%; slechtste Q1 sinds 1969

Afgelopen maand leverden de gezamenlijke autodealers slechts 29.530 nieuwe auto’s af, tegenover 35.562 stuks in maart 2013, een afname van 17,0 procent. Dit blijkt uit cijfers van RDC, bewerkt door kennisbureau AUMACON. Het eerste kwartaal werd afgesloten met het laagste verkoopcijfer sinds 1969.

De autoverkopen in ons land komen dit jaar moeizaam op gang. Enerzijds was dit te verwachten gezien de massale voorregistratie van zakelijke auto’s per eind 2013, anderzijds is de algehele koopbereidheid van consumenten nog steeds erg laag. Over het hele eerste kwartaal gemeten werden er dit jaar 107.265 nieuwe auto’s afgeleverd, tegenover 115.423 stuks in Q1-2013, een daling van 7,1 procent.

AUMACON-directeur Clem Dickmann: "We moeten helemaal terug naar 1969 voor een nóg slechtere start van een autoverkoopjaar. Het is nu vooral de particuliere markt die achterblijft. We moeten nu eenmaal vaststellen dat voor veel mensen een nieuwe auto geen hoge prioriteit heeft op het bestedingenlijstje." Toch ziet Dickmann ook lichtpuntjes: "De verbetering van het consumentenvertrouwen houdt nu al enige tijd aan. Dat gaat hoe dan leiden tot impulsen voor de autoverkopen. Daarnaast blijft de zakelijk markt – mede door aanhoudend aantrekkelijke, fiscale stimulansen – redelijk stabiel. Zo stonden de Skoda Octavia en Mitsubishi Outlander in maart in de top-5 van het lijstje van bestverkochte modellen." Voor geheel 2014 gaat AUMACON uit van een – vergeleken met 2013 – vrijwel gelijke totaalmarkt; de jongste prognose staat op 415 duizend stuks.

Meer verkoopcijfers op http://www.dealersupportnet.nl/verkoopcijfers-nl/

Opel leverde in maart de meeste nieuwe auto’s af (2.643 stuks, marktaandeel 9,0%), gevolgd door 2. Renault (2.474/8,4%), 3. Volkswagen (2.458/8,3%), 4. Peugeot (2.240/7,6%) en 5. Ford (1.887/6,4%).

De populairste modellen in maart waren: 1. Volkswagen Golf (1.101 stuks), 2. Renault Clio (1.015), 3. Skoda Octavia (943), 4. Mitsubishi Outlander (931) en 5. Renault Captur (918).

Na drie maanden bestaat de merken top-5 van 2014 achtereenvolgens uit: 1. Volkswagen (12.300 stuks, marktaandeel 11,5%), 2. Peugeot (8.050/7,5%), 3. Renault (8.031/7,5%), 4. Kia (6.630/6,2%) en 5. Ford (6.604/6,2%).

Reacties

Onze hofnar Rutte is ook van mening dat het goed gaat. Hij heeft tesamen met zijn kornuiten vakkundig diverse bedrijfstakken om zeep geholpen. Weekers mag dan wel naar huis gestuurd zijn maar ook de gevolgen van zijn kortzichtige beleid zijn meer dan duidelijk.
Dit kabinet heeft met verwarring en onduidelijkheid veel schade aangericht. Een economie stimuleren doe je door bureaucratische belemmeringen te verminderen en belastingen te verlagen en zaken eenvoudiger te maken. Dit cabaret heeft precies alles verkeerd om gedaan.

Geplaatst door: Eduard Pijl op

Ik denk dat de arrogantie van de autodealers ook een rol speelt in het geheel, als je het mij vraagt zijn de showrooms in de meeste gevallen “eurovreters”.
Online is de toekomst en daar lijken de dealers nog niet helemaal in mee te willen.
Websites zoals http://www.nieuweautokopen.nl en http://www.ditisdeprijs.nl spelen hier op een creatieve manier op in.
Geen dure showrooms, meer korting doormiddel van het collectief, en simpelweg de goedkoopste manier om een nieuwe auto aan te schaffen.
En als je het mij vraagt een mooie optie voor een dealer om met dit soort bedrijven samen te werken.
Wie weet wordt het dan weer wat!

Geplaatst door: nicky op