Autoverkoop april: -6,3% en Outlander verkooptopper

Afgelopen maand leverden de gezamenlijke autodealers slechts 28.479 nieuwe auto’s af, tegenover 30.408 stuks in april 2013. Dat is een afname van 6,3 procent.

Dit blijkt uit cijfers van RDC, bewerkt door het Leidse kennisbureau Aumacon. Dit matige resultaat past in het totaalbeeld van dit jaar; eerder al werd in het eerste kwartaal  het laagste verkoopcijfer sinds 1969 geboekt. Over de eerste vier maanden gemeten werden er dit jaar 135.542 nieuwe auto’s afgeleverd, tegenover 145.834 stuks in de periode januari tot en met april van 2013, een daling van 7,1 procent. Aumacon-directeur Clem Dickmann: "De consument besteedt z’n geld op dit moment liever in de directe genotsfeer. De koopgeneigdheid ten aanzien van duurzame goederen is aanzienlijk lager, daarnaast wordt er massaal op woningschulden afgelost." Aumacon voorziet voor de komende maanden niettemin een lichte verbetering. "Het zich verbeterende consumentenvertrouwen gaat daarvoor de voornaamste aanjager zijn. Daarnaast zal de zakelijke markt herstel gaan vertonen, mede door de aanstaande beschikbaarheid van nieuwe, fiscaalaantrekkelijke varianten van bijvoorbeeld de Volvo V40, Peugeot 308 en Audi A3. Illustratief voor de kostengevoeligheid van de zakelijke rijders is dat in april de Mitsubishi Outlander verreweg de bestverkochte auto in ons land was." Voor geheel 2014 staat de AUMACON-marktprognose onveranderd op 415 duizend stuks.

Zelfregistraties op normaal, hoog niveau

Onlangs ontstond in de branchepers ophef over vermeende ‘sterke toename van zelfregistraties’; het zou zelfs gaan om een recordhoogte van deze schijnverkopen op eigen naam van autodealers en importeurs – vaak gedreven door afnamebonussen, met het doel deze auto’s later aan ‘echte consumenten’ door te verkopen. Tot en met april ging het om 28.300 zelfregistraties (20,9 procent van de markt). Ter vergelijk, in 2013 werden in de eerste vier maanden 27.913 nieuwe auto’s op naam van de autosector genoteerd (19,1 procent van de toenmalige markt). Dickmann: "Nauwelijks verschil dus. Dit verschijnsel is van alle tijden – in 2012 werden in vier maanden tijd zelfs bijna dertigduizend auto’s op deze wijze ‘verplaatst’. Wat je er ook van vindt, in een autohandelomgeving zijn dergelijke praktijken toch tamelijk gebruikelijk."

Meer verkoopcijfers op http://www.dealersupportnet.nl/

Renault leverde in april de meeste nieuwe auto’s af (2.760 stuks, marktaandeel 9,7%), gevolgd door 2. Volkswagen (2.752/9,7%), 3. Mitsubishi (1.827/6,4%), 4. Peugeot (1.810/6,4%) en 5. Ford (1.733/6,1%).
De populairste modellen in april waren: 1. Mitsubishi Outlander (1.600 stuks), 2. Renault Clio (1.363), 3. Volkswagen Golf (1.205), 4. Skoda Octavia (914) en 5. Volkswagen Up! (815).
Na vier maanden bestaat de merken top-5 van 2014 achtereenvolgens uit: 1. Volkswagen (15.043 stuks, marktaandeel 11,1%), 2. Renault (10.772/8,0%), 3. Peugeot (9.837/7,3%), 4. Kia (8.305/6,1%) en 5. Kia (7.769/5,7%).

Autoverkoop april: -6,3% en Outlander verkooptopper - Automobielmanagement.nl

Autoverkoop april: -6,3% en Outlander verkooptopper

Afgelopen maand leverden de gezamenlijke autodealers slechts 28.479 nieuwe auto’s af, tegenover 30.408 stuks in april 2013. Dat is een afname van 6,3 procent.

Dit blijkt uit cijfers van RDC, bewerkt door het Leidse kennisbureau Aumacon. Dit matige resultaat past in het totaalbeeld van dit jaar; eerder al werd in het eerste kwartaal  het laagste verkoopcijfer sinds 1969 geboekt. Over de eerste vier maanden gemeten werden er dit jaar 135.542 nieuwe auto’s afgeleverd, tegenover 145.834 stuks in de periode januari tot en met april van 2013, een daling van 7,1 procent. Aumacon-directeur Clem Dickmann: "De consument besteedt z’n geld op dit moment liever in de directe genotsfeer. De koopgeneigdheid ten aanzien van duurzame goederen is aanzienlijk lager, daarnaast wordt er massaal op woningschulden afgelost." Aumacon voorziet voor de komende maanden niettemin een lichte verbetering. "Het zich verbeterende consumentenvertrouwen gaat daarvoor de voornaamste aanjager zijn. Daarnaast zal de zakelijke markt herstel gaan vertonen, mede door de aanstaande beschikbaarheid van nieuwe, fiscaalaantrekkelijke varianten van bijvoorbeeld de Volvo V40, Peugeot 308 en Audi A3. Illustratief voor de kostengevoeligheid van de zakelijke rijders is dat in april de Mitsubishi Outlander verreweg de bestverkochte auto in ons land was." Voor geheel 2014 staat de AUMACON-marktprognose onveranderd op 415 duizend stuks.

Zelfregistraties op normaal, hoog niveau

Onlangs ontstond in de branchepers ophef over vermeende ‘sterke toename van zelfregistraties’; het zou zelfs gaan om een recordhoogte van deze schijnverkopen op eigen naam van autodealers en importeurs – vaak gedreven door afnamebonussen, met het doel deze auto’s later aan ‘echte consumenten’ door te verkopen. Tot en met april ging het om 28.300 zelfregistraties (20,9 procent van de markt). Ter vergelijk, in 2013 werden in de eerste vier maanden 27.913 nieuwe auto’s op naam van de autosector genoteerd (19,1 procent van de toenmalige markt). Dickmann: "Nauwelijks verschil dus. Dit verschijnsel is van alle tijden – in 2012 werden in vier maanden tijd zelfs bijna dertigduizend auto’s op deze wijze ‘verplaatst’. Wat je er ook van vindt, in een autohandelomgeving zijn dergelijke praktijken toch tamelijk gebruikelijk."

Meer verkoopcijfers op http://www.dealersupportnet.nl/

Renault leverde in april de meeste nieuwe auto’s af (2.760 stuks, marktaandeel 9,7%), gevolgd door 2. Volkswagen (2.752/9,7%), 3. Mitsubishi (1.827/6,4%), 4. Peugeot (1.810/6,4%) en 5. Ford (1.733/6,1%).
De populairste modellen in april waren: 1. Mitsubishi Outlander (1.600 stuks), 2. Renault Clio (1.363), 3. Volkswagen Golf (1.205), 4. Skoda Octavia (914) en 5. Volkswagen Up! (815).
Na vier maanden bestaat de merken top-5 van 2014 achtereenvolgens uit: 1. Volkswagen (15.043 stuks, marktaandeel 11,1%), 2. Renault (10.772/8,0%), 3. Peugeot (9.837/7,3%), 4. Kia (8.305/6,1%) en 5. Kia (7.769/5,7%).