Dit resultaat past in het prognosebeeld voor dit jaar; na een aanvankelijk scherpe daling van de verkopen in de eerste maanden (veroorzaakt door extreem hoge vooraankopen van zakelijke auto’s in Q4-2013) lijkt dit meiresultaat nu een voorzichtig herstel in te luiden

Over de eerste vijf maanden gemeten werden er dit jaar 166.428 nieuwe auto’s afgeleverd, tegenover 175.917 stuks in de periode januari tot en met mei van 2013, een daling van 5,4 procent.

Als belangrijkste oorzaak voor deze ommekeer ziet kennisbureau Aumacon vooral de terugkeer van de particuliere koper in de showrooms. Sectoreconoom Clem Dickmann: "Het consumentenvertrouwen in ons land herstelt zich geleidelijk. Het heeft niettemin lang geduurd voordat ook de autodealers daarvan konden profiteren; eerst zijn uitgaven in de directe genotsfeer – als horeca en vakanties – aan de beurt gekomen, daarnaast wordt er veel afgelost op lopende leningen. Maar nu lijkt het ook een betere tijd te worden voor de vervanging van de auto, waarbij nieuwe concepten – zoals private lease – populairder worden." Bij private lease (ook wel ‘abonnement’ genoemd) huurt de consument een auto voor een vaste tijd, zonder eigenaar te worden. Autodealers spelen hiermee in op de groeiende consumentenbehoefte aan autogebruik zonder het ongemak van het eigenaarschap.

De zakelijke markt, het marktsegment dat eind vorig jaar nog voor topverkopen zorgde, doet het wat rustiger aan. "De verwachting is echter wel dat ook daar in de tweede helft van het jaar verandering in komt. Met name de afloop van fiscaal voordeel eind 2014 en de beschikbaarheidstoename van het aantal modellen dat daar nog voor in aanmerking kan komen zal in Q4 weer voor topdrukte gaan zorgen." Aumacon handhaaft haar marktprognose voor 2014 op 415 duizend nieuwe auto’s; vrijwel even veel als in 2013.  

Volkswagen leverde in mei de meeste nieuwe auto’s af (3.276 stuks, marktaandeel 10,5%), gevolgd door 2. Renault (2.869/9,2%), 3. Mitsubishi (2.103/6,8%), 4. Opel (1.965/6,3%) en 5. Ford (1.837/5,9%).

Na vijf maanden bestaat de merken top-5 van 2014 achtereenvolgens uit: 1. Volkswagen (19.299 stuks, marktaandeel 11,0%), 2. Renault (13.639/8,2%), 3. Peugeot (11.905/7,2%), 4. Ford (10.112/6,1%) en 5. Opel (9.691/5,8%).

Meer verkoopcijfers op http://www.dealersupportnet.nl/