De basisdoelstelling van het NOO is het uitvoeren van hoogstaand, betrouwbaar en actueel onderzoek naar de occasionmarkt in Nederland en de daaraan gerelateerde import en export van occasions en de eventuele gevolgen voor de aftersales. De handel in occasions is een essentieel onderdeel van de autobranche en bovendien hebben gebruikte auto’s een grote invloed op de aftersales. En juist die aftersales is essentieel voor de rendementen in de branche. 

Het totaal aantal verkochte occasions in 2013 is gedaald, net als in 2012, maar relatief gezien zijn de B2C-verkopen (bedrijven aan consumenten) het minst gedaald, namelijk met slechts 2,7 procent ten opzichte van 2012. Daarmee is deze markt wederom veel stabieler en crisisbestendiger gebleken dan de markt van de nieuwverkopen. Dit en nog veel meer blijkt uit de data-analyse door Marc van der Elst van VWE in Heerhugowaard die aan de basis staat van het NOO. "Het goede nieuws is dat in het kwartaal van 2013 de markt zich begon te herstellen want de B2C-verkopen groeiden met zo’n twee procent. En die opwaartse lijn lijkt zich nu in 2014 voort te zetten."
Het NOO deed ook onderzoek naar de ontwikkelingen van im- en export van occasions en naar de gevolgen voor de aftersales want die zaken hebben erg veel met elkaar te maken. "De export van relatief grote auto’s en de import van relatief kleine werkt nadelig op het werkaanbod in de werkplaatsen en op de omzet aan onderdelen", aldus Van der Elst. Deze keer is ook verder gekeken naar de ontwikkelingen bij de apk en naar de afkeur- en reparatiepunten. Van der Elst deed voor het derde jaar op rij de cijferanalyse op basis van VWE Trendweb en diverse andere bronnen. De belangrijkste conclusies van het NOO worden door VWE gepresenteerd op het Driving Business Aftermarket Event van AM op 3 juli.