Occasionverkoop stijgt ondanks hogere prijzen

De Nederlandse autobedrijven verkochten in juli tezamen 87.796 occasions aan eindgebruikers, een toename van 3,8 procent ten opzichte van juli 2013 toen het om 84.602 stuks ging.

Dit en meer blijkt uit cijfers van VWE, bewerkt door Aumacon.  Zowel in de particulierenmarkt (C2C) als in het professionele kanaal (B2B) waren er echter dalingen te noteren. Zo werden er vorige maand door particulieren 59.151 occasions onderling verkocht, in juli vorig jaar waren dat nog 59.956 stuks, een daling van 1,3 procent. De terugloop in de onderlinge professionele handel (B2B) was groter:  vorige maand 60.252 stuks tegenover 63.594 stuks in juli 2013, een afname van 5,3 procent. In zowel het C2C- als B2B-segment is er sinds januari geen enkele maand meer geweest waarin een vooruitgang geboekt is.  Zie voor meer cijfers op www.dealersupportnet.nl

Opgeteld over zeven maanden van dit jaar staat het B2C-segment als enige van de drie onderscheiden marktsegmenten  op een plusje. Samen noteerden de autobedrijven tot en met juli totaal 611.669 occasionverkopen tegenover 608.051 stuks in de eerste zeven maanden van 2013 – een toename van 0,6 procent. Het C2C-segment (consumenten onderling) viel in diezelfde periode terug naar 401.544 stuks tegenover 420.084 stuks tot en met juli 2013, een verlies van 4,2 procent. De B2B-handel viel terug naar 428.081 stuks tegenover 452.549 stuks vorig jaar, minus  5,4 procent.

De prijsindex van Autodata stond begin augustus 1,18 procent hoger dan in juli. De prijsindex staat nu op 97,2 – het hoogste punt sinds jaren. Prijsstijgingen deden zich het afgelopen jaar vooral voor in de autoleeftijdscategorie 4 tot 8 jaar. Zeeland is daarbij de duurste provincie, in Zuid-Holland liggen de occasionprijzen op het laagste niveau.

Download het Nationaal Occasion Onderzoek 2014 – de occasionmarkt in Nederland  

Occasionverkoop stijgt ondanks hogere prijzen - Automobielmanagement.nl

Occasionverkoop stijgt ondanks hogere prijzen

De Nederlandse autobedrijven verkochten in juli tezamen 87.796 occasions aan eindgebruikers, een toename van 3,8 procent ten opzichte van juli 2013 toen het om 84.602 stuks ging.

Dit en meer blijkt uit cijfers van VWE, bewerkt door Aumacon.  Zowel in de particulierenmarkt (C2C) als in het professionele kanaal (B2B) waren er echter dalingen te noteren. Zo werden er vorige maand door particulieren 59.151 occasions onderling verkocht, in juli vorig jaar waren dat nog 59.956 stuks, een daling van 1,3 procent. De terugloop in de onderlinge professionele handel (B2B) was groter:  vorige maand 60.252 stuks tegenover 63.594 stuks in juli 2013, een afname van 5,3 procent. In zowel het C2C- als B2B-segment is er sinds januari geen enkele maand meer geweest waarin een vooruitgang geboekt is.  Zie voor meer cijfers op www.dealersupportnet.nl

Opgeteld over zeven maanden van dit jaar staat het B2C-segment als enige van de drie onderscheiden marktsegmenten  op een plusje. Samen noteerden de autobedrijven tot en met juli totaal 611.669 occasionverkopen tegenover 608.051 stuks in de eerste zeven maanden van 2013 – een toename van 0,6 procent. Het C2C-segment (consumenten onderling) viel in diezelfde periode terug naar 401.544 stuks tegenover 420.084 stuks tot en met juli 2013, een verlies van 4,2 procent. De B2B-handel viel terug naar 428.081 stuks tegenover 452.549 stuks vorig jaar, minus  5,4 procent.

De prijsindex van Autodata stond begin augustus 1,18 procent hoger dan in juli. De prijsindex staat nu op 97,2 – het hoogste punt sinds jaren. Prijsstijgingen deden zich het afgelopen jaar vooral voor in de autoleeftijdscategorie 4 tot 8 jaar. Zeeland is daarbij de duurste provincie, in Zuid-Holland liggen de occasionprijzen op het laagste niveau.

Download het Nationaal Occasion Onderzoek 2014 – de occasionmarkt in Nederland