Massa’s gebruikte bedrijfsauto’s naar Oekraïne

Na een sterke terugval eind 2013, is de export van occasions naar Oekraïne weer toegenomen. In het tweede kwartaal van 2014 zijn exporten van gebruikte bedrijfsauto’s naar deze belangrijke afzetmarkt bijna vervijfvoudigd en is Oekraïne weer de belangrijkste afzetmarkt van gebruikte bedrijfsauto’s.

Dit meldt VWE in Heerhugowaard. Oekraïne is al jaren de belangrijkste exportmarkt voor gebruikte Nederlandse bedrijfsauto’s en in augustus 2013 had zelfs meer dan de helft van alle geëxporteerde bedrijfsauto’s Oekraïne als bestemming. Een maand later was het nog maar vijf procent. Dit lijkt vooral veroorzaakt te zijn door extra importheffingen die door de toenmalige regering werden afgekondigd. In de maanden daarna groeide de export naar Oekraïne weer enigszins, maar door de onrusten in het land gedurende de eerste maanden van dit jaar kreeg de export een nieuwe klap. Nadat in het voorjaar de spanningen in Oekraïne begonnen af te nemen, groeide de export van occasions ook weer sterk. In het tweede kwartaal van 2014 was de export van bedrijfsauto’s bijna vijf keer zo groot als in het eerste kwartaal. Daarmee is de export bijna terug op het niveau van begin 2013. En ook na de dramatische vliegtuigramp in Oekraïne is de export in juli redelijk op peil gebleven.
Grootste markt
In de totale exporten van gebruikte personen- en bedrijfsauto’s staat Oekraïne in juli 2014 op de tweede plaats, na Polen. Voor personenauto’s is het maar een kleine exportmarkt, voor bedrijfsauto’s uit Nederland vormt Oekraïne echter veruit de grootste exportmarkt. In juli gingen vier van de tien geëxporteerde bedrijfsauto’s (waarvan de bestemming bekend is) naar Oekraïne.
Meest geëxporteerde modellen
Zes modellen zijn goed voor meer dan de helft van alle exporten naar Oekraïne uit. Bedrijfswagens van Volkswagen zijn het populairst, maar verliezen wel marktaandeel. Daarna volgen kleine en middelgrote bestelwagens van diverse Europese merken. De eerste personenauto treffen we pas aan op de 20ste plaats; het betreft de Renault Mégane.

Top 10 modellen exportauto’s Oekraïne:

 

Model

Aandeel 2014 H1

Aandeel 2013 H1

1

Volkswagen Caddy

10,5%

12,5%

2

Volkswagen Transporter

10,3%

12,5%

3

Opel Vivaro

9,3%

9,0%

4

Renault Trafic

8,8%

7,1%

5

Mercedes-Benz Vito

6,6%

8,4%

6

Renault Kangoo express

5,0%

5,1%

7

Peugeot Partner

4,4%

2,7%

8

Mercedes-Benz Sprinter

4,1%

3,1%

9

Fiat Doblò cargo

3,9%

4,2%

10

Peugeot Expert

2,5%

2,6%

Bron: VWE Trendweb

Nota bene: alle cijfers over bedrijfsauto’s hebben uitsluitend betrekking op lichte bedrijfswagens; de categorie tot 3.500 kilogram. Niet van alle exporten is de bestemming bekend; aandelen zijn berekend op basis van de exporten waarvan de bestemming bekend is.

Download gratis het Nationaal Occasion Onderzoek 2014

Massa’s gebruikte bedrijfsauto’s naar Oekraïne - Automobielmanagement.nl

Massa’s gebruikte bedrijfsauto’s naar Oekraïne

Na een sterke terugval eind 2013, is de export van occasions naar Oekraïne weer toegenomen. In het tweede kwartaal van 2014 zijn exporten van gebruikte bedrijfsauto’s naar deze belangrijke afzetmarkt bijna vervijfvoudigd en is Oekraïne weer de belangrijkste afzetmarkt van gebruikte bedrijfsauto’s.

Dit meldt VWE in Heerhugowaard. Oekraïne is al jaren de belangrijkste exportmarkt voor gebruikte Nederlandse bedrijfsauto’s en in augustus 2013 had zelfs meer dan de helft van alle geëxporteerde bedrijfsauto’s Oekraïne als bestemming. Een maand later was het nog maar vijf procent. Dit lijkt vooral veroorzaakt te zijn door extra importheffingen die door de toenmalige regering werden afgekondigd. In de maanden daarna groeide de export naar Oekraïne weer enigszins, maar door de onrusten in het land gedurende de eerste maanden van dit jaar kreeg de export een nieuwe klap. Nadat in het voorjaar de spanningen in Oekraïne begonnen af te nemen, groeide de export van occasions ook weer sterk. In het tweede kwartaal van 2014 was de export van bedrijfsauto’s bijna vijf keer zo groot als in het eerste kwartaal. Daarmee is de export bijna terug op het niveau van begin 2013. En ook na de dramatische vliegtuigramp in Oekraïne is de export in juli redelijk op peil gebleven.
Grootste markt
In de totale exporten van gebruikte personen- en bedrijfsauto’s staat Oekraïne in juli 2014 op de tweede plaats, na Polen. Voor personenauto’s is het maar een kleine exportmarkt, voor bedrijfsauto’s uit Nederland vormt Oekraïne echter veruit de grootste exportmarkt. In juli gingen vier van de tien geëxporteerde bedrijfsauto’s (waarvan de bestemming bekend is) naar Oekraïne.
Meest geëxporteerde modellen
Zes modellen zijn goed voor meer dan de helft van alle exporten naar Oekraïne uit. Bedrijfswagens van Volkswagen zijn het populairst, maar verliezen wel marktaandeel. Daarna volgen kleine en middelgrote bestelwagens van diverse Europese merken. De eerste personenauto treffen we pas aan op de 20ste plaats; het betreft de Renault Mégane.

Top 10 modellen exportauto’s Oekraïne:

 

Model

Aandeel 2014 H1

Aandeel 2013 H1

1

Volkswagen Caddy

10,5%

12,5%

2

Volkswagen Transporter

10,3%

12,5%

3

Opel Vivaro

9,3%

9,0%

4

Renault Trafic

8,8%

7,1%

5

Mercedes-Benz Vito

6,6%

8,4%

6

Renault Kangoo express

5,0%

5,1%

7

Peugeot Partner

4,4%

2,7%

8

Mercedes-Benz Sprinter

4,1%

3,1%

9

Fiat Doblò cargo

3,9%

4,2%

10

Peugeot Expert

2,5%

2,6%

Bron: VWE Trendweb

Nota bene: alle cijfers over bedrijfsauto’s hebben uitsluitend betrekking op lichte bedrijfswagens; de categorie tot 3.500 kilogram. Niet van alle exporten is de bestemming bekend; aandelen zijn berekend op basis van de exporten waarvan de bestemming bekend is.

Download gratis het Nationaal Occasion Onderzoek 2014