Tot zover niets nieuws. De omvang van het aantal ‘selfies’ neemt echter de afgelopen jaren wel grootse vormen aan. Zelfs (of misschien wel: juist) in dit zeer matige autoverkoopjaar nemen de eigennaamregistraties een hogere vlucht. In de eerste zeven maanden kregen liefst 43.244 nieuwe auto’s hun eerste tenaamstelling vanuit de ledenlijst van Bovag en RAI – één op de vijf nieuwe auto’s.
Ford, Peugeot en Fiat zijn daarbij de koploper gebleken. Opvallend is vooral ook de opmars van het anders zo rustige Suzuki dat grote aantallen Alto’s op naam van de dealers zette. Opel, Citroën en Hyundai deden het wat rustiger aan. Opmerkelijk is ook de lage klassering van Renault; tweede in het algemeen verkoopklassement, ‘slechts’ twaalfde bij de selfies.
registraties voertuigbranche |
||||
periode: januari t/m juli |
||||
2014 |
2013 |
% +/- |
||
1 |
Ford |
5.921 |
4.882 |
21,3% |
2 |
Peugeot |
4.870 |
2.623 |
85,7% |
3 |
Fiat |
4.811 |
4.746 |
1,4% |
4 |
Opel |
2.790 |
3.072 |
-9,2% |
5 |
Citroën |
2.701 |
2.857 |
-5,5% |
6 |
Volkswagen |
2.349 |
2.071 |
13,4% |
7 |
Hyundai |
2.106 |
2.860 |
-26,4% |
8 |
Suzuki |
2.085 |
686 |
203,9% |
9 |
Kia |
1.875 |
1.680 |
11,6% |
10 |
BMW |
1.659 |
2.160 |
-23,2% |
11 |
Mercedes-Benz |
1.620 |
1.084 |
49,4% |
12 |
Toyota |
1.523 |
1.347 |
13,1% |
13 |
Renault |
1.242 |
1.749 |
-29,0% |
14 |
Volvo |
1.136 |
957 |
18,7% |
15 |
Audi |
1.011 |
1.075 |
-6,0% |
16 |
Skoda |
798 |
813 |
-1,8% |
17 |
Nissan |
734 |
636 |
15,4% |
18 |
Mitsubishi |
572 |
488 |
17,2% |
19 |
Mini |
494 |
604 |
-18,2% |
20 |
Seat |
441 |
483 |
-8,7% |
21 |
Mazda |
440 |
721 |
-39,0% |
22 |
Alfa Romeo |
432 |
509 |
-15,1% |
23 |
Honda |
336 |
334 |
0,6% |
24 |
Dacia |
246 |
148 |
66,2% |
25 |
Land Rover |
223 |
199 |
12,1% |
totaal selfies |
43.244 |
39.970 |
+8,2% |
|
totaal markt |
228.856 |
241.434 |
-5,2% |
|
18,9% |
16,6% |
|||
Bron: RDC; bewerking: Amacon |
zitten hier ook gewone dealer demo auto’s in en tevens importeur dienst- en pers auto’s? Denk van wel en is het dan voor sommige merken nog zo zorgzaam?
Als we niet oppassen slaat dit virus ook bij truckregistraties toe.
PvL
Zorgzaam? Neem nu bijvoorbeeld Fiat. Bij een volume van 8.359 stuks over de eerste 7 maanden, waarvan 4.811 slefies. Zéér zorgzaam zo lijkt mij. Laat Fiat de koploper zijn, maar het blijft een ongezond fenomeen.
zo te zien zijn dit registraties inclusief demo’s