Dit blijkt uit cijfers van VWE voertuiginformatie en -documentatie in Heerhugowaard. In de eerste helft van dit jaar ging 27,7 procent van de particuliere verkopen naar mensen van 65 jaar en ouder. Daarmee waren de senioren de grootste doelgroep voor de autobranche. Vijf jaar geleden, in de eerste zes maanden van 2009, was dit nog maar 21 procent. Jongeren in de leeftijdscategorie van 18 tot en met 25 jaar namen in het afgelopen halfjaar slechts 1,8 procent van de nieuwe verkopen voor hun rekening. Dat was vijf jaar eerder nog 2,5 procent. De gemiddelde leeftijd van particuliere autokopers liep in de afgelopen vijf jaar op van 54,5 jaar tot 56,8 jaar. De verkoop van nieuwe auto’s aan particulieren daalde in het afgelopen halfjaar, van ruim 117 duizend stuks vijf jaar geleden, tot minder dan 92 duizend exemplaren nu.
Dat auto’s steeds vaker door ouderen worden gekocht komt volgens kennisbureau Aumacon in Leiden vooral door de vergrijzing. "Het is ook de meest kapitaalkrachtige groep: mensen die decennialang hun salarissen hebben zien groeien en vermogen hebben kunnen opbouwen. En ze zijn het gewend over een auto te beschikken", redeneert directeur Clem Dickmann. Bij jongeren neemt volgens hem de behoefte om een auto aan te schaffen verder af, mede omdat ze vaker naar de grote steden trekken. Ook als statusattribuut daalt de auto voor deze groep in waarde. "Ze kopen liever de nieuwste MacBook of Samsung Galaxy S5. Als ze een auto nodig hebben huren ze er een."