Dat meldt het automotive kennisbureau Aumacon. Bij realisatie van deze prognose gaat de autodealersector opnieuw een zeer matig jaar tegemoet. Sinds 1970 was er slechts vier maal sprake van een jaarresultaat van minder dan 400 duizend nieuwe auto’s. Daaronder valt naar verwachting ook het lopende jaar 2014, waarvoor immers een score van 380 duizend stuks wordt verwacht.
Dit lopende jaar zullen – uitgaande van een redelijk slot in de maanden november en december – maar ongeveer 380 duizend autoverkopen worden gerealiseerd. Ter vergelijk: over de afgelopen tien jaren werd een jaargemiddelde van 478 duizend gerealiseerd. In de jaren daarvoor noteerden de autodealers in ons land nóg hogere aantallen, met het record van 612 duizend stuks in 1999.
Weinig verbetering
Op fiscaal gebied kan de autodealersector met name eind 2015 nog extra toeloop verwachten van de verdere aanscherping van de bijtellingsregels per 1 januari 2016. Veel auto’s schuiven op die datum weer een tariefklasse naar boven op. Daar staat tegenover dat eind 2014 nog een eindsprint zal kennen van particulieren die de bpm-verhoging op kleine auto’s (ingaande 1 januari 2015) willen omzeilen dan wel zakenautorijders die dit jaar nog een redelijk goed beschikbare 14%-auto in gebruik willen nemen om daar vervolgens de volle looptijd nog van te kunnen profiteren. Directeur Clem Dickmann van Aumacon: "Maar de effecten van de steeds veranderende bijtellingsregels zijn op jaarbasis veel minder heftig dan sommige instanties ons willen doen geloven. Wel zijn er effecten voor de seizoenspatronen en voor de onderlinge concurrentieverhoudingen, maar uiteindelijk ontbreekt het op de eerste plaats gewoon aan basale kooplust. Wij komen in onze berekeningen – met inbegrip van de effecten van de jongste bijtellingsvoorstellen voor 2016 – nu uit op een totaalmarkt voor 2015 van 390 duizend nieuwe auto’s. Dat is maar enkele procenten boven de verwachte eindstand voor dit jaar."
Bijrol voor elektrisch
Het zwaartepunt in de verkoopmix zal in 2015 iets naar boven opschuiven: de lagere middenklasse (C-segment) lijkt daarbij na jaren weer de populairste klasse te gaan worden. Daarbij spelen nieuwe plug-in hybride auto’s (zeven procent bijtelling in 2015, veertien procent bijtelling in 2016) als de Volkswagen Golf en Ford C-Max een rol van betekenis. Voor volelektrische auto’s (vier procent bijtelling in 2015, zeven procent in 2016) zal ook in het komende jaar slechts een bijrol zijn weggelegd, hun aantal wordt geprognosticeerd op nog geen drieduizend stuks.
Vergeten
In z’n algemeenheid kan de autobranche de hoge aantallen zoals men jarenlang gewend was voor de toekomst gewoon vergeten, aldus Dickmann. "De rol die de auto speelt in onze mobiliteitsbehoefte is op z’n retour. Door de voortschrijdende bevolkingsconcentratie in de Randstad worden de af te leggen afstanden steeds korter, waardoor ook andere vormen van vervoer aan terrein winnen. Bovendien worden auto’s steeds van betere kwaliteit en minder onderhoudsgevoelig waardoor vervanging steeds minder dringend wordt. Nieuwe auto’s zijn bovendien relatief duur zodat steeds meer consumenten kiezen voor een occasion. En als er dan toch een nieuwe auto aan de orde komt, wordt vaak een overstap naar een kleiner model gemaakt, ook al omdat huishoudens gemiddeld in omvang afnemen."
Voor 2015 is in economische zin een aantal specifieke omstandigheden aan de orde. Op de eerste plaats wordt komend jaar nog weinig verbetering verwacht in zowel de kooplust van de consument als in de investeringsbereidheid van ondernemers, weet Aumacon. Ook is de werkloosheid binnen de primaire doelgroep voor nieuwe auto’s (50-plussers, goed voor twee derde deel van de markt!) nog relatief hoog. En die zou nog wel eens verder kunnen verslechteren als de ontslagregels per 1 juli 2015 verder zijn versoepeld. Bovendien blijft voor veel huishoudens het aflossen van de hypotheekschuld prioriteit houden.
datum: 27.10.2014 |
brandstofsoort |
prognose 2015 |
prognose 2014 |
% +/- |
benzine |
257.000 |
253.000 |
1,6% |
|
diesel |
86.000 |
88.000 |
-2,3% |
|
hybride (ook PHEV en E-REV) |
41.000 |
32.500 |
26,2% |
|
LPG (fabrieksmontage) |
1.000 |
1.250 |
-20,0% |
|
EV (volledig elektrisch) |
2.750 |
2.500 |
10,0% |
|
CNG (aardgas) |
2.250 |
2.750 |
-18,2% |
|
biobrandstof |
– |
– |
— |
|
waterstof |
– |
– |
— |
|
totaal |
390.000 |
380.000 |
2,6% |
|
afnemersegment |
prognose 2015 |
prognose 2014 |
% +/- |
|
particulieren |
146.000 |
142.000 |
2,8% |
|
leasing (incl. RTL) |
116.000 |
112.000 |
3,6% |
|
voertuigbranche (dea+imp) |
68.000 |
69.000 |
-1,4% |
|
zakelijk (mkb+fleetowners) |
37.500 |
35.000 |
7,1% |
|
verhuurbedrijven |
22.500 |
22.000 |
2,3% |
|
totaal |
390.000 |
380.000 |
2,6% |
modelsegment |
voorbeeldmodel |
prognose 2015 |
prognose 2014 |
% +/- |
A-segment/ kleine auto’s |
Toyota Aygo |
75.000 |
75.000 |
0,0% |
B-segment/ stadsauto’s |
Renault Clio |
90.000 |
89.000 |
1,1% |
C-segment/ lagere middenklasse |
Volkswagen Golf |
93.000 |
88.000 |
5,7% |
D-segment/ hogere middenklasse |
Ford Mondeo, Volvo V60 |
42.000 |
41.500 |
1,2% |
E-segment/ executive |
Volvo V/XC 70 |
10.000 |
10.500 |
-4,8% |
F-segment/ lagere luxeklasse |
Mercedes-Benz S-klasse |
900 |
900 |
0,0% |
G-segment/ lagere sportklasse |
Volkswagen Eos |
500 |
500 |
0,0% |
H-segment/ hogere sportklasse |
Audi A5 |
1.850 |
1.850 |
0,0% |
I-segment/ hogere luxeklasse |
Porsche Panamera |
450 |
450 |
0,0% |
J-segment/ medium mpv |
Renault Scenic |
28.000 |
25.000 |
12,0% |
K-segment/ upper mpv |
Ford S-Max |
1.000 |
1.000 |
0,0% |
L-segment/ medium suv |
Audi Q3, Mitsubishi Outlander |
38.250 |
37.500 |
2,0% |
M-segment/ upper suv |
BMW X5 |
5.000 |
4.800 |
4,2% |
N-segment/ commercials |
Citroën Berlingo |
4.000 |
3.950 |
1,3% |
overige segmenten |
|
50 |
50 |
0,0% |
totaal |
390.000 |
380.000 |
2,6% |
|
copyright© AUMACON |