Dit blijkt uit cijfers van RDC/inMotiv, bewerkt door onafhankelijk kennisbureau Aumacon. Oktober is daarmee de vijfde maand op rij waarin de verkoop van nieuwe auto’s onder het niveau van dezelfde maand in 2013 blijft. Voor de laatste maanden van dit jaar wordt niettemin nog wat extra drukte verwacht; per 1 januari 2015 worden immers de fiscale CO2-grenzen weer wat verder aangescherpt. Vooral het productaanbod voor de klasse van 14%-bijtelling dreigt daardoor volgend jaar zeer beperkt te worden zodat veel leaserijders dit jaar deze laatste kans nog zullen pakken.
Ook zullen dit jaar nog veel geïnteresseerden in kleine auto’s hun slag willen slaan. Per 1 januari aanstaande verdwijnt namelijk de bpm-vrijstelling voor zeer zuinige auto’s, waardoor met name A-segmentauto’s in 2015 flink duurder kunnen worden. Voortaan hebben alleen nog emissieloze auto’s vrijstelling van bpm. "Onduidelijk is nu nog in hoeverre de auto-importeurs die bpm-stijging het komend jaar voor hun eigen rekening gaan nemen om zo de logische prijsopbouw in hun modellenassortiment te behouden", aldus directeur Clem Dickmann van Aumacon.

Andermaal een zwak jaar

Vergeleken met het vierde kwartaal van 2013 zullen de autoverkopen dit jaar niettemin behoorlijk lager uitpakken. Dickmann: "Maar dit vergelijk gaat mank. In november en december 2013 werden door de toenmalige afloop van extreem fiscaal voordeel – voor met name zakenautogebruikers – bijna tachtigduizend nieuwe auto’s afgeleverd. Een ongekend aantal. Dit jaar zullen dat er vijftig- tot zestigduizend zijn, nog steeds een redelijk hoog aantal voor de beide slotmaanden."
Opgeteld over de eerste tien maanden werden er dit jaar inmiddels 319.534 nieuwe auto’s afgeleverd, tegenover 337.463 stuks in de periode januari tot en met oktober van 2013, een daling van 5,3 procent. Aumacon stelde onlangs zijn marktprognose voor 2014 neerwaarts bij naar 380 duizend nieuwe auto’s. Mocht deze prognose ook werkelijkheid worden dan is dat het laagste jaaraantal sinds 1969. Voor 2015 houdt Aumacon het in zijn eerste prognose op 390 duizend stuks. Dickmann: "De winstgevendheid voor de meeste autodealers komt dit jaar daarmee onder het nulpunt uit. Met andermaal een zwak jaar op komst is het voor veel dealers de vraag hoe lang men dit nog volhoudt. Vooral middelgrote dealers in stedelijke gebieden hebben het moeilijk."

Meer verkoopcijfers op http://www.dealersupportnet.nl/

 

Het merk Volkswagen leverde in de maand oktober de meeste nieuwe auto’s af (4.087 stuks, marktaandeel 11,5%), gevolgd door 2. Peugeot (3.965/11,2%), 3. Renault (2.882/8,1%), 4. Volvo (2.466/7,0%) en 5. Citroën (2.092/5,9%).

De populairste modellen in de maand oktober waren: 1. Peugeot 308 (1.619 stuks), 2. Skoda Octavia (1.509), 3. Renault Clio (1.475), Volvo V40 (1.452) en 5. Volkswagen Golf hb. (1.238).

Na tien maanden bestaat de merkentopvijf van 2014 achtereenvolgens uit: 1. Volkswagen (35.009 stuks, marktaandeel 11,0%), 2. Peugeot (28.130/8,8%), 3. Renault (25.663/8,0%), 4. Opel (19.926/6,2%) en 5. Ford (17.990/5,6%).