Dit blijkt uit cijfers van RDC/inMotiv, bewerkt door onafhankelijk kennisbureau AUMACON.

November is daarmee de zesde maand op rij waarin de verkoop van nieuwe auto’s onder het niveau van dezelfde maand in 2013 blijft. De vergelijking gaat voor november echter wat mank. Vorig jaar was in deze maand immers nog sprake van een atypische slotrally; toentertijd kwam de levering op gang van nagelnieuwe plug-ins als de Mitsubishi Outlander en Volvo V60 die bij registratie in 2013 nog vijf jaar lang voor 0% bijtelling in aanmerking zouden komen. Dit jaar staat november vooral in het teken van modellen met 14% bijtelling, waarvan de meeste – door de verdere aanscherping van de CO2-grenzen – volgend jaar doorschuiven naar de 20% klasse. Met name voor particulieren is interessant dat dit jaar nog gebruik gemaakt kan worden van de BPM-vrijstelling voor zeer zuinige auto’s (BPM-vrijstelling voor benzineauto’s t/m 88 gr/km en dieselauto’s t/m 85 gr/km). "In 2015 kunnen deze kleine auto’s in theorie tot wel duizend euro duurder worden", aldus AUMACON-directeur Clem Dickmann.

Banken ook nu weer erg optimistisch

Opgeteld over de eerste elf maanden werden er dit jaar inmiddels 351.752 nieuwe auto’s afgeleverd, tegenover 377.755 stuks in de periode januari tot en met november van 2013, een daling van 6,9 procent. AUMACON heeft haar marktprognose voor 2014 al enige tijd op 380 duizend nieuwe auto’s staan; mocht deze prognose ook werkelijkheid worden dan is dat het laagste jaaraantal sinds 1969. Voor 2015 houdt AUMACON het in haar eerste raming op 390 duizend stuks. Dickmann: "Met name de analisten van de banken zijn aanzienlijk optimistischer en zitten op 450 duizend stuks en hoger. Zij hopen daarbij vooral op herstel van de zakelijke markt. Wij zijn daar echter niet van overtuigd. Te meer omdat veel bedrijven – waaronder ook veel banken – juist snijden in dat deel van het personeelsbestand waar de auto van de zaak populair is. Daarnaast is het mobiliteitsbudget in opkomst. Overigens is het opmerkelijk dat de bankanalisten met hun aanvankelijke ramingen voor 2014 ook al veel te hoog zaten."

Peugeot leverde in november de meeste nieuwe auto’s af (3.928 stuks, marktaandeel 12,1%), gevolgd door 2. Volkswagen (3.512/10,8%), 3. Renault (2.919/9,0%), 4. Citroën (2.215/6,8%) en 5. Opel (1.971/6,1%).

Na elf maanden bestaat de merken top-5 van 2014 achtereenvolgens uit: 1. Volkswagen (38.502 stuks, marktaandeel 11,0%), 2. Peugeot (31.995/9,1%), 3. Renault (28.575/8,1%), 4. Opel (21.884/6,2%) en 5. Ford (19.578/5,6%).

De populairste modellen in november waren: 1. Peugeot 308 (2.032 stuks), 2. Renault Clio (1.409), 3. Skoda Octavia (1.199), 4. Volkswagen Golf (1.164) en 5. Volvo V40 (1.136).

Meer verkoopcijfers op http://www.dealersupportnet.nl/