Volgens Bernstein Research telde Europa eind vorig jaar nog rond de 47.500 hoofddealers. Zes jaar eerder, toen de recessie zich net had aangekondigd, waren dat er nog 54.000. Dat betekent een daling met twaalf procent terwijl de autoverkopen in die periode met bijna twintig procent zijn ingezakt. In 2013 zelf is het aantal dealerbedrijven overigens weer wat toegenomen.

Bernstein noemt in een commentaar ‘de weerbarstigheid van sommige dealerbedrijven verrassend.’ Volgens Bernstein is dat voor een groot deel te danken aan de occasion-markt en aan de aftersales. Het in de autobranche gespecialiseerde bureau voegt daar wel aan toe dat de inkrimping van het dealernetwerk de fabrikanten zelf ten goede komt.’ Een deel van de inkrimping is ook door de autofabrikanten zelf geïnitieerd terwijl andere dealers puur om economische redenen de deuren op slot hebben gedaan.

Wat merken betreft, staat Renault bovenaan de lijst met nu 15 procent minder dealerschappen dan in 2007. Ook BMW en VW hebben flink gesneden in hun netwerk terwijl het aantal dealers bij Mercedes-Benz juist wat is toegenomen.