Veel koopjesjagers hebben in december nog hun kans te baat genomen voor de aanschaf van een nieuwe auto. Het jaar 2014 is daarmee echter zeker niet gered. Het totaalaantal over het gehele jaar komt niet verder dan 387.835 stuks, waarmee 2014 de boeken in gaat als het op één na slechtste autoverkoopjaar in 45 jaar tijd. Sinds 1969 (met toentertijd 349.588 nieuwe auto’s) was de kooplust alleen in 2009 (387.699 nieuwe auto’s) nóg net iets lager dan vorig jaar. Aumacon prognosticeerde halverwege 2014 al een jaartotaal van 380 duizend stuks.

December 2014 is door dit resultaat de zevende maand op rij waarin de verkoop van nieuwe auto’s onder het niveau van dezelfde maand in 2013 bleef. De vergelijking gaat voor december (en eerder ook voor november) echter wat mank. In de laatste twee maanden van 2013 kwam namelijk de levering op gang van de toen nagelnieuwe plug-ins als de Mitsubishi Outlander en Volvo V60. De zojuist afgesloten decembermaand stond vooral in het teken van modellen met 14 procent bijtelling, waarvan de meeste – door de verdere aanscherping van de CO2-grenzen – vanaf 1 januari 2015 doorschuiven naar de 20-procentklasse. Daarnaast hebben met name veel particuliere koopjesjagers nog gebruikgemaakt van de – in 2014 nog geldende – BPM-vrijstelling voor zeer zuinige (kleine) auto’s.

Ook 2015 wordt zwak jaar

Voor 2015 heeft Aumacon de autoverkoopraming gesteld op 390 duizend stuks. Dickmann: "Wij zien nog maar weinig lichtpuntjes voor fundamenteel herstel. Het nieuwe jaar zal – mede door het sterke einde van 2014 – zwak beginnen, waarna we een soortgelijk volumepatroon zullen gaan zien als in 2014. Aan het slot van 2015 zal er wederom een sterke impuls komen vanuit de zakelijke markt, als gevolg van de wederom hogere bijtellinggrenzen in het daarop volgende jaar."

In 2016 gaat de bijtelling voor plug-in hybrides naar 15 procent, terwijl dat in 2015 nog zeven procent is. Daarnaast zal het meest gunstige bijtellingtarief voor ‘gewone’ auto’s in 2016 oplopen naar 21 procent. "Maar ook dat zal nog slechts een kortstondige vraagverschuiving tot gevolg hebben. Jaartotalen van meer dan een half miljoen nieuwe auto’s liggen voorlopig ver buiten bereik van de autodealers, waarvan de meerderheid in 2014 verlieslatend zal zijn."