Bij de wat meer verkochte auto’s voert Dacia de lijst aan. Van dat goedkope merk werden er vorig jaar in Europa bijna 360 duizend op kenteken gezet, nagenoeg een kwart meer dan in 2013. Op de tweede plaats komt verrassend Mitsubishi dat bijna 93,5 duizend nieuwe auto’s verkocht en daarmee ruim dertig procent hoger uitkwam. Derde is Mazda met ruim 161 duizend stuks ofwel een goede twintig procent meer. Verder komen de VW-dochters Skoda en Seat en daarnaast Nissan eveneens op een groei van meer dan tien procent uit.
Buiten de massamarkt moet vooral Jeep worden genoemd. Dat merk uit de Fiat Chrysler-stal wist in Europa een groei van liefst zeventig procent neer te zetten door bijna 38 duizend nieuwe auto’s aan de man te brengen. Ook Lexus deed het uitstekend met 29,5 duizend auto’s ofwel dertig procent meer dan een jaar eerder. Daarnaast werden er van de dure merken uit de VW-groep waaronder Porsche, Lamborghini en Bentley alles bij elkaar ook twintig procent meer verkocht. Bij Jaguar Land Rover, de Britse merken van het Indiase Tata, bleef de groei beperkt tot rond de zes procent. Ook Mercedes verkocht bijna zes procent meer auto’s, waarbij stalgenoot Smart echter vijftien procent moest inleveren. BMW zit in hetzelfde segment met vijf procent hogere verkopen. Grootste daler is Chevrolet dat na de aankondiging dat het merk van de Europese markt zal verdwijnen de verkopen met bijna 75 procent zag inzakken. Ondanks een overtuigende prestatie van Opel met een groei van bijna acht procent, bleef General Motors vanwege Chevrolet toch aan de negatieve kant staan.
Wat de grote merken betreft blijft Volkswagen lijstaanvoerder. Dat merk wist vorig jaar met 1.557.160 nieuwe auto’s de kaap van anderhalf miljoen in Europa weer te ronden. Mede door de al genoemde successen van Seat en Skoda kwam de VW-groep als geheel op bijna 3.181.000 nieuwe voertuigen, een overtuigende groei met meer dan zeven procent. Het Duitse concern doet het daarmee ook beter dan de automarkt als geheel die, zoals eerder gemeld, vorig jaar met 5,7 procent toenam. Verder doet Renault het nog beter met een groei van ruim dertien procent. Dat is voor het grootste deel te danken aan het al genoemde Dacia maar daarnaast kon ook het merk met het ruitje zelf in het oude werelddeel ruim negen procent meer auto’s verkopen.
Bij landgenoot Peugeot Citroen bleef de groei steken op net geen vier procent waarbij Peugeot het duidelijk beter deed dan Citroen. Ook Fiat Chrysler kwam niet verder dan drie procent hogere verkopen. Binnen deze nieuwe combinatie moesten Alfa Romeo en ook Lancia/Chrysler echter terrein inleveren. Toyota zit eveneens rond de drie procent groei, mede gedreven door het succes van Lexus. Verder bleef de opkomst van de tot dusver snel groeiende Zuid-Koreaanse zusters Hyundia en Kia vorig jaar wat steken, met voor Kia nog een groei met vier procent maar voor Hyundai nog geen één procent. Een veeg tegen daarbij is dat deze beide merken over de maand december zelfs een forse min moesten incasseren.