Op dit moment wordt al negentig procent van de auto’s geleverd als Bespoke. Je kan het zo gek niet noemen of het is mogelijk, zegt woordvoerder Gerry Spahn van Rolls-Royce North America. Zo bestelde een klant een Phantom met 446 diamanten in de hemel en sierlijsten. De speciale uitvoering moet tussen twee en drie miljoen euro hebben gekost. Een andere order betrof een ‘vloot’ voor dertig miljoen dollar; het merk wil niet kwijt om hoeveel auto’s het ging.

Bespoke is bij Rolls de aanduiding voor individualisering van de auto. Klanten kunnen kiezen uit 44 duizend lakkleuren en een tiental tinten hoogwaardig leder (tien huiden per auto). Rolls-Royce ziet in het superluxe segment (vanaf een kwart miljoen euro) nog ruimte voor groei. Hoeveel extra potentieel er voor de BMW-dochter is, valt volgens Spahn moeilijk te zeggen. Helder is wel dat de aanwas vooral zal komen van Bespoke. "Onder één voorwaarde: we zullen geen concessies doen aan de veiligheid."

Afzetpodium

Vorig jaar boekte Rolls-Royce een record, met wereldwijd 4.063 verkochte auto’s – showroomwaarde meer dan 1.2 miljard Britse pond. In China (in 2013 nog de belangrijkste markt) stagneerden de verkopen door de harde overheidsaanpak van de allerrijksten. Noord-Amerika is nu het grootste afzetpodium (dertig procent), terwijl verder Canada flinke groei vertoont. Naar schatting twintig procent komt voor rekening van Europa, bijna twintig procent van het Midden-Oosten, ruim vijftien van China en de overige tien tot vijftien procent van de APAC-landen.

Wereldwijd is Rolls-Royce in het superluxesegment de grootste speler (circa veertig procent), gevolgd door Ferrari, Bentley, Lamborghini, Aston Martin en andere merken. In 2014 creëerde Rolls-Royce tweehonderd nieuwe banen.