De occasionportal bekeek de prijsontwikkelingen in zeven Europese landen (België, Duitsland, Frankrijk, Italië, Nederland, Oostenrijk en Spanje). Daaruit bleek dat in Nederland gemiddeld €11.608 wordt neergelegd voor een tweedehands auto. In Duitsland lag de prijs met bijna €17.000 het hoogst. Uit de cijfers blijkt dat in alle landen de gemiddelde prijs steeg, maar het minst (0,2%) in Nederland. Gemiddeld stegen de prijzen in Europa met bijna 4%. In Oostenrijk was de gemiddelde prijsstijging het hoogste met 8,4%.

Kleine auto’s zijn gemiddeld het goedkoopste in België, terwijl er in Frankrijk juist de hoogste prijs voor wordt betaald. Voor een compacte auto telde de consument vorig jaar in Duitsland het meeste geld neer, terwijl ook hier Belgen het goedkoopste uit waren. Voor een tweedehands sportwagen of een auto uit de middenklasse was men in Nederland het minste geld kwijt.

Jurgen Vugts, directeur AutoScout24 Nederland noemt de verschillende belastingsystemen in Europa als een van de verklaringen voor de prijsverschillen. Zo worden auto’s die meer CO2 uitstoten dan 131 g/km in Frankrijk extra belast. "Hierdoor betaal je voor deze auto’s in Frankrijk gemiddeld meer dan in andere Europese landen. Het verdwijnen van het belastingvoordeel voor zuinige auto’s in Nederland zal in 2015 dan ook zijn weerslag gaan hebben op de gemiddelde prijzen."