Verkoopcijfers BMW vertellen niet het hele verhaal

BMW is er altijd als de kippen bij om te melden dat zij wederom een succesvolle maand achter de rug heeft. Ook voor maart 2015 geldt: niet eerder wist het Beierse concern zoveel auto’s af te leveren. Maar niet alle modellen zijn even succesvol.

De teller eindigde, als de modellen van de dochtermerken Mini en Rolls-Royce worden meegerekend, op 232.556 exemplaren, dat is een toename van 9,2 procent ten opzichte van maart 2014. Over het gehele kwartaal gemeten liggen de verkopen 8,1 procent boven het niveau van dezelfde periode van vorig jaar. Vooral dochtermerk Mini wist met 36.635 orders stevig te plussen. Deze dochter verkocht afgelopen maand 39 procent meer auto’s. Bij hoofdmerk BMW was er een aanzienlijk bescheidener plus, namelijk 5,1 procent, tot 195.593 exemplaren. Op kwartaalbasis komt de groei voor beide merken uit op 28,4 (74.312 auto’s; een record) resp. 5,4 procent (451.576 eenheden). Rolls-Royce wist met haar exclusieve modellen minder te verleiden: er konden in het eerste kwartaal niet meer dan 781 orders worden genoteerd. Volgens BMW komt dat onder meer door moeilijke marktcondities in China, waar ‘het breed laten hangen’ inmiddels minder populair is dan vroeger.

Europa is nog altijd de belangrijkste afzetmarkt voor het BMW-concern. In het eerste kwartaal trok de autobouwer in onze marktregio 234.658 klanten. Met name in Frankrijk en Groot-Brittannië werden goede zaken gedaan. In Amerika bracht het concern 109.510 auto’s aan de man, waarvan het gros in de VS. Azië was goed voor 166.330 bestellingen. In deze regio was het (uiteraard) China dat de kar trok.

 

X4 zeperd?

BMW meldt in z´n maandelijkse verkooprapportage ook welke modellen relatief veel gevraagd waren. Zo meldt men afzetplussen voor de X5 en X6. Logisch, want die modellen zijn relatief nieuw. Opvallend is dat BMW met geen woord rept over de X4. Voor dit model kan weliswaar geen vergelijking met vorig jaar worden gemaakt, maar dat geldt ook voor de 2-serie Active Tourer. En daarvan lezen we dat er in maart 9.790 bestellingen werden geplaatst. Over het afzetcijfer van de X4 zwijgt BMW als het graf, wat doet vermoeden dat de coupéachtige suv een commerciële zeperd is. Verder is de formulering van de verkoopresultaten van de i3 opvallend. Daarover meldt BMW dat ‘daarvan in maart meer exemplaren van werden verkocht dan in februari’. Ongetwijfeld is dat waar, maar waarom maakt de fabrikant bij de andere modellen wél een vergelijking met maart 2014, maar bij dit model niet? De i3 is wellicht op zijn retour? Kijken we specifiek naar de afzetresultaten in Nederland, dan blijkt dat dit inderdaad het geval is: de verkopen zijn in maart meer dan gehalveerd in vergelijking met maart 2014. Ook BMW lijkt zijn tanden dus stuk te bijten op de ambitie om een relatief betaalbare elektrische auto te verkopen.

Mini profiteert momenteel volop dankzij de generatiewisseling bij de driedeurs hatchback én de toevoeging van een uitvoering met achterportieren aan het gamma. Voor dit laatste carrosserietype werden in maart 9.688 orders genoteerd en dat zijn er eigenlijk niet eens zo heel veel minder dan voor de driedeurs versie (13.890) die al veel op de markt is. Over de andere Mini-modellen doet BMW geen uitspraken. Dat kan je interpreteren als dat de belangstelling (aanzienlijk) terugloopt.

Gran Tourer  

De 2-serie Gran Tourer is de verlengde zevenpersoons versie van de Active Tourer die BMW vorige maand op de autosalon van Genève presenteerde. De ultieme gezinswagen met premiumlogo (maar ook het model waarvan de meeste BMW-fans het zweet uitbreekt) gaat in Nederland minimaal 32.350 euro kosten. Voor dit bedrag levert BMW dan de 218i uitvoering met driecilinder motor. Een viercilinder benzineversie krijg je pas voor 36.895 euro. BMW levert de Gran Tourer dan wel direct als 192 pk sterke 220i. Dieselen kan voor 36.500 euro in de driepits 216d met 116 pk. De 218d met 143 pk mag mee vanaf 37.450 euro. Topmodel is de 220dA xDrive. Die biedt 190 pk, tractie rondom en een standaard automaat: 48.650 euro. De 2-serie Gran Tourer is vanaf 6 juni in de Nederlandse BMW-showrooms te vinden. (bron: Autointernationaal.nl)

 

Verkoopcijfers BMW vertellen niet het hele verhaal - Automobielmanagement.nl

Verkoopcijfers BMW vertellen niet het hele verhaal

BMW is er altijd als de kippen bij om te melden dat zij wederom een succesvolle maand achter de rug heeft. Ook voor maart 2015 geldt: niet eerder wist het Beierse concern zoveel auto’s af te leveren. Maar niet alle modellen zijn even succesvol.

De teller eindigde, als de modellen van de dochtermerken Mini en Rolls-Royce worden meegerekend, op 232.556 exemplaren, dat is een toename van 9,2 procent ten opzichte van maart 2014. Over het gehele kwartaal gemeten liggen de verkopen 8,1 procent boven het niveau van dezelfde periode van vorig jaar. Vooral dochtermerk Mini wist met 36.635 orders stevig te plussen. Deze dochter verkocht afgelopen maand 39 procent meer auto’s. Bij hoofdmerk BMW was er een aanzienlijk bescheidener plus, namelijk 5,1 procent, tot 195.593 exemplaren. Op kwartaalbasis komt de groei voor beide merken uit op 28,4 (74.312 auto’s; een record) resp. 5,4 procent (451.576 eenheden). Rolls-Royce wist met haar exclusieve modellen minder te verleiden: er konden in het eerste kwartaal niet meer dan 781 orders worden genoteerd. Volgens BMW komt dat onder meer door moeilijke marktcondities in China, waar ‘het breed laten hangen’ inmiddels minder populair is dan vroeger.

Europa is nog altijd de belangrijkste afzetmarkt voor het BMW-concern. In het eerste kwartaal trok de autobouwer in onze marktregio 234.658 klanten. Met name in Frankrijk en Groot-Brittannië werden goede zaken gedaan. In Amerika bracht het concern 109.510 auto’s aan de man, waarvan het gros in de VS. Azië was goed voor 166.330 bestellingen. In deze regio was het (uiteraard) China dat de kar trok.

 

X4 zeperd?

BMW meldt in z´n maandelijkse verkooprapportage ook welke modellen relatief veel gevraagd waren. Zo meldt men afzetplussen voor de X5 en X6. Logisch, want die modellen zijn relatief nieuw. Opvallend is dat BMW met geen woord rept over de X4. Voor dit model kan weliswaar geen vergelijking met vorig jaar worden gemaakt, maar dat geldt ook voor de 2-serie Active Tourer. En daarvan lezen we dat er in maart 9.790 bestellingen werden geplaatst. Over het afzetcijfer van de X4 zwijgt BMW als het graf, wat doet vermoeden dat de coupéachtige suv een commerciële zeperd is. Verder is de formulering van de verkoopresultaten van de i3 opvallend. Daarover meldt BMW dat ‘daarvan in maart meer exemplaren van werden verkocht dan in februari’. Ongetwijfeld is dat waar, maar waarom maakt de fabrikant bij de andere modellen wél een vergelijking met maart 2014, maar bij dit model niet? De i3 is wellicht op zijn retour? Kijken we specifiek naar de afzetresultaten in Nederland, dan blijkt dat dit inderdaad het geval is: de verkopen zijn in maart meer dan gehalveerd in vergelijking met maart 2014. Ook BMW lijkt zijn tanden dus stuk te bijten op de ambitie om een relatief betaalbare elektrische auto te verkopen.

Mini profiteert momenteel volop dankzij de generatiewisseling bij de driedeurs hatchback én de toevoeging van een uitvoering met achterportieren aan het gamma. Voor dit laatste carrosserietype werden in maart 9.688 orders genoteerd en dat zijn er eigenlijk niet eens zo heel veel minder dan voor de driedeurs versie (13.890) die al veel op de markt is. Over de andere Mini-modellen doet BMW geen uitspraken. Dat kan je interpreteren als dat de belangstelling (aanzienlijk) terugloopt.

Gran Tourer  

De 2-serie Gran Tourer is de verlengde zevenpersoons versie van de Active Tourer die BMW vorige maand op de autosalon van Genève presenteerde. De ultieme gezinswagen met premiumlogo (maar ook het model waarvan de meeste BMW-fans het zweet uitbreekt) gaat in Nederland minimaal 32.350 euro kosten. Voor dit bedrag levert BMW dan de 218i uitvoering met driecilinder motor. Een viercilinder benzineversie krijg je pas voor 36.895 euro. BMW levert de Gran Tourer dan wel direct als 192 pk sterke 220i. Dieselen kan voor 36.500 euro in de driepits 216d met 116 pk. De 218d met 143 pk mag mee vanaf 37.450 euro. Topmodel is de 220dA xDrive. Die biedt 190 pk, tractie rondom en een standaard automaat: 48.650 euro. De 2-serie Gran Tourer is vanaf 6 juni in de Nederlandse BMW-showrooms te vinden. (bron: Autointernationaal.nl)