Met dit resultaat komt een voorlopig einde aan de periode van drie maanden waarin het verkoopaantal niet boven het lage niveau van dezelfde maand in 2014 uitkwam. Dit blijkt uit cijfers van RDC/inMotiv, bewerkt door onafhankelijk kennisbureau Aumacon. Analist Clem Dickmann: "De verbetering in juni komt op het conto van meerdere deelmarkten. Zo kochten particulieren eindelijk weer eens wat meer auto’s, maar klom vooral de afzet aan mkb, fleetowners en lease- en verhuurbedrijven. Ook noteerden autobedrijven meer registraties op eigen naam, zodat bonussen binnengehaald worden met het doel deze auto’s nadien tegen gunstige voorwaarden alsnog te verkopen."

Opgeteld over de eerste zes maanden werden er dit jaar 201.582 nieuwe auto’s verkocht, tegenover 198.959 stuks in dezelfde periode van 2014, een toename van 1,3 procent. In 2014 bereikten de autoverkopen in ons land het laagste punt in 45 jaar tijd.

Voor het hele jaar 2015 handhaaft Aumacon zijn prognose van 390 duizend stuks (zie aumacon.nl voor de details). In de komende maanden – en vooral in de slotmaanden van het jaar – wordt nog een sterke vraagtoename naar plug-ins verwacht; per januari 2016 gaat het bijtellingpercentage voor de meeste plug-ins naar vijftien procent. Dit jaar is dat nog zeven procent. Eind 2014 was er een soortgelijke pieksituatie toen veel auto’s voor het laatst nog in aanmerking konden komen voor veertien procent bijtelling of bpm-vrijstelling. Zie het complete merkenoverzicht.
De topvijf zag er in juni als volgt uit: Volkswagen (3.974 stuks, marktaandeel 10,7%), gevolgd door 2. Opel (2.994/8,1%), 3. Peugeot (2.876/7,8%), 4. Renault (2.716/7,3%) en 5. Ford (2.338/6,3%).

Na zes maanden bestaat de merkentopvijf van 2015 achtereenvolgens uit: 1. Volkswagen (25.410 stuks, marktaandeel 12,6%), 2. Renault (17.359/8,6%), 3. Peugeot (16.077/8,0%), 4. Opel (12.741/6,3%) en 5. Ford (12.074/6,0%).