Daarmee is juni dit jaar – na januari – de beste maand tot dusverre. Dit blijkt uit cijfers van RDC/inMotive, bewerkt door Aumacon. Na zes maanden staat het aantal nieuwe bestelauto’s nu op een plus van 11,5 procent, in volume ging het tot en met juni om 32,2 duizend stuks, tegenover 28,9 duizend stuks in dezelfde periode van 2014. Voor geheel 2015 verwacht kennisbureau Aumacon een bestelautomarkt van tenminste 55 duizend eenheden, ruim zes procent meer dan in 2014.
Opvallend is dat marktleider Volkswagen het toch wat moeilijk heeft. In de met dubbele cijfers gestegen bestelautomarkt ziet dit merk haar verkopen met slechts 4,4 procent toenemen. Naaste concurrent Mercedes-Benz klimt daarentegen harder dan de markt, de verkopen van dit merk namen in de eerste zes maanden van dit jaar met 18,7 procent toe. En ook het derde merk in de rangorde – Ford – maakte in H1 een indrukwekkende sprong voorwaarts met een volumestijging van 30,2 procent.
Tot en met juni bestond de topvijf van merken achtereenvolgens uit: 1. Volkswagen (8.012 stuks, marktaandeel 24,9), 2. Mercedes-Benz (4.905/15,2%), 3. Ford (3.755/11,7%), 4. Renault (3.749/11,6%) en 5. Opel (2.997/9,3%).