Autobranche bezit zelf 20% van elektrisch wagenpark

De afzet van auto’s met elektrische aandrijving blijft sterk groeien. In het eerste halfjaar van 2015 nam het elektrisch wagenpark met meer dan een kwart toe tot 55,7 duizend personenauto’s en bijna veertien honderd elektrische bestelauto’s. Opvallend detail: de autobranche heeft zelf bijna twintig procent van de elektrische vloot op zijn naam staan.

In het afgelopen halfjaar zijn er bijna twaalf duizend personenauto’s met een stekker in ons land afgeleverd. Ook in deze periode is de plug-in hybride de grote winnaar met 10,3 duizend exemplaren tegen zestien honderd puur elektrische voertuigen. Met 105 afgeleverde exemplaren blijkt de markt voor elektrische bestelauto zeer gering. De Mitsubishi Outlander phev en de Volvo V60 Twin Engine hebben respectievelijk 33 procent (18,2 duizend) en twintig procent (elf duizend) van de totale vloot geleverd. Volkswagen moet de inhaalslag met de Golf GTE nog maken, van dit model zijn er nu drieënhalf duizend geleverd. Tesla komt met de Model S op zes procent vlootaandeel uit (drieënhalf duizend). Nummer twee is de Nissan Leaf met twee procent aandeel (dertien honderd stuks). Dit zijn RDW-cijfers. Wie alle Leaf-registraties sinds 2011 optelt, komt op negentien honderd afgeleverde auto’s.


Autobranche 20%, particulieren 6%

In samenwerking met de belastingdienst heeft de RVO gekeken wie de eigenaren zijn van de elektrische en plug-in hybride auto’s. Autoverhuurders blijken er 3,9 duizend te hebben,  bedrijven actief in onderdelen/accessoires bezitten 3,5 duizend stekkerauto’s, garagebedrijven duizend en de autohandel (nieuw) bezit er 2,3 duizend. Bij elkaar zijn het 10.800 stuks, wat bijna twintig procent van de totale elektrische vloot is. Volgens hetzelfde onderzoek is – naar schatting – zes procent van de stekkerauto’s eigendom van particulieren.


Oplaadstoepje
Geen aantallen, wel vernuftig: een stoep die stroom produceert als eroverheen gelopen wordt. Pavegen geeft 2,7 miljoen euro van anderhalf duizend investeerders gekregen om het idee verder uit te werken. Vraag: hoeveel voetstappen zijn nodig om de accu van een Model S 85 weer helemaal op te laden? (Bron: ZERauto.nl)

 

Autobranche bezit zelf 20% van elektrisch wagenpark - Automobielmanagement.nl

Autobranche bezit zelf 20% van elektrisch wagenpark

De afzet van auto’s met elektrische aandrijving blijft sterk groeien. In het eerste halfjaar van 2015 nam het elektrisch wagenpark met meer dan een kwart toe tot 55,7 duizend personenauto’s en bijna veertien honderd elektrische bestelauto’s. Opvallend detail: de autobranche heeft zelf bijna twintig procent van de elektrische vloot op zijn naam staan.

In het afgelopen halfjaar zijn er bijna twaalf duizend personenauto’s met een stekker in ons land afgeleverd. Ook in deze periode is de plug-in hybride de grote winnaar met 10,3 duizend exemplaren tegen zestien honderd puur elektrische voertuigen. Met 105 afgeleverde exemplaren blijkt de markt voor elektrische bestelauto zeer gering. De Mitsubishi Outlander phev en de Volvo V60 Twin Engine hebben respectievelijk 33 procent (18,2 duizend) en twintig procent (elf duizend) van de totale vloot geleverd. Volkswagen moet de inhaalslag met de Golf GTE nog maken, van dit model zijn er nu drieënhalf duizend geleverd. Tesla komt met de Model S op zes procent vlootaandeel uit (drieënhalf duizend). Nummer twee is de Nissan Leaf met twee procent aandeel (dertien honderd stuks). Dit zijn RDW-cijfers. Wie alle Leaf-registraties sinds 2011 optelt, komt op negentien honderd afgeleverde auto’s.


Autobranche 20%, particulieren 6%

In samenwerking met de belastingdienst heeft de RVO gekeken wie de eigenaren zijn van de elektrische en plug-in hybride auto’s. Autoverhuurders blijken er 3,9 duizend te hebben,  bedrijven actief in onderdelen/accessoires bezitten 3,5 duizend stekkerauto’s, garagebedrijven duizend en de autohandel (nieuw) bezit er 2,3 duizend. Bij elkaar zijn het 10.800 stuks, wat bijna twintig procent van de totale elektrische vloot is. Volgens hetzelfde onderzoek is – naar schatting – zes procent van de stekkerauto’s eigendom van particulieren.


Oplaadstoepje
Geen aantallen, wel vernuftig: een stoep die stroom produceert als eroverheen gelopen wordt. Pavegen geeft 2,7 miljoen euro van anderhalf duizend investeerders gekregen om het idee verder uit te werken. Vraag: hoeveel voetstappen zijn nodig om de accu van een Model S 85 weer helemaal op te laden? (Bron: ZERauto.nl)